1,5 proc. podatku dla OPP
 
Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Sportowa oferta samorządów
sobota, 02 sierpnia 2008 20:17

Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 1.08.2008

Samorządy mają zadbać o to, aby uczniowie mieli z czego wybierać chodząc na lekcje wf. Kuratoria skontrolują jakość zajęć i frekwencję. MEN chce zmienić lekcje wf tak, żeby uczniowie zamiast przynosić zwolnienia lekarskie obudzili w sobie pasję sportową. Ma to zapewnić nowa podstawa programowa zajęć wychowania fizycznego.
chłopiec grający w koszykówkę
 

- Naszym celem jest wykształcenie w uczniach nawyku uprawiania sportu także po szkole i później w dorosłym życiu. Aby tak się stało muszą polubić lekcje WF-u. Dlatego chcemy, aby były one jak najbardziej atrakcyjne, jak najbardziej zróżnicowane – podkreślił podczas czwartkowej konferencji prasowej Zbigniew Marciniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

Jego zdaniem jednym z poważniejszych problemów polskiej szkoły jest to, że coraz więcej uczniów unika lekcji kultury fizycznej przedstawiając zwolnienia lekarskie. Powodem jest mało zróżnicowana oferta edukacyjna. – Do tej pory wszyscy uczniowie musieli uczestniczyć w takich samych zajęciach WF-u – tłumaczył minister Zbigniew Marciniak.

Zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej przygotowanej przez MEN, każda szkoła będzie miała swobodę w organizacji lekcji wychowania fizycznego w zależności od lokalnie występujących warunków. Lekcje wf będą podzielone na dwie części: lekcyjną i pozalekcyjną. Obecność na obu typach zajęć będzie obowiązkowa.

Jednak na zajęciach pozalekcyjnym szkoła i rodzice zdecydują o wyborze jednego z bloków tematycznych, wśród których znajdą się profile: sportowy, rekreacyjny, turystyczny, taneczny oraz edukacja zdrowotna. O to, żeby uczniowie mieli z czego wybierać, będzie musiał zadbać organ prowadzący szkołę, czyli samorząd. Kuratoria będą kontrolowały, czy zajęcia są atrakcyjne, czy uczniowie chętnie w nich uczestniczą. MEN chce przeznaczyć na to pieniądze z funduszy europejskich.

- Każdy uczeń będzie miał od 100 do 150 godzin WF-u w ciągu roku szkolnego przez 12 lat edukacji i będą one znacznie bardziej atrakcyjne niż dotychczas – powiedział Wojciech Przybylski, szef zespołu przygotowującego podstawę programową z wf, rektor Akademii Wychowania Fizycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku.

Jak podkreśla MEN, zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej szkoły będą rozliczane z efektów nauczania poszczególnych przedmiotów. W przypadku wychowania fizycznego efektami mają być między innymi umiejętność samodzielnego oceniania przez ucznia własnej sprawności fizycznej czy zaszczepienie uczniowi praktykowania zachowań zdrowego trybu życia.

– Edukacja zdrowotna to bardzo istotny element wprowadzanych zmian. Uważamy, że podniesie ona rangę nauczycieli wychowania fizycznego – tłumaczył Tomasz Frołowicz, członek zespołu opracowującego projekt nowej organizacji lekcji wychowania fizycznego.

Jak informuje MEN, w klasach I–III szkoły podstawowej zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone będą jedynie w systemie szkolno-klasowym w wymiarze czterech godzin tygodniowo. W klasach IV-VI szkoły podstawowej i gimnazjum na tydzień przypadną dwie lekcje w systemie szkolno-klasowym i dwie lekcje w systemie pozalekcyjnym. W szkole ponadgimnazjalnej liczba zajęć w systemie szkolno-klasowym zmniejszy się do jednej godziny tygodniowo a ilość zajęć fakultatywnych pozostanie taka sama.

Projekt podstawy programowej dla wychowania fizycznego jest dostępny na stronie internetowej MEN. /amk/