ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Rozporządzenie ws. alternatywnych przedszkoli |
piątek, 11 lipca 2008 19:36 |
Źródło: Gazeta Prawna, 10.07.2008 Nowe rozporządzenie ministra edukacji w sprawie organizowania tzw. przedszkoli alternatywnych, w tym małych przedszkoli na wsi, już obowiązuje; złagodzono w nim wymogi sanitarne i techniczne wobec pomieszczeń gdzie odbywają się zajęcia – poinformowała wiceminister Krystyna Szumilas.
Jak mówiła, odpowiadając w Sejmie na pytania posłanek PO Bożenny Bukiewicz i Mirosławy Nykiel, bez złagodzenia przepisów w stosunku do wymagań, jakie są stawiane przed szkołami i tradycyjnymi przedszkolami, nie możliwe byłoby organizowanie małych przedszkoli, np. w świetlicach, remizach strażackich, domach parafialnych czy domach prywatnych. I tak – według Szumilas – np. w tradycyjnym przedszkolu wysokość sali, w której przebywają dzieci, musi wynosić co najmniej 3 m, a w alternatywnym – tylko 2,5 m. "Chodzi o to by przedszkola można było tworzyć jak najbliżej dzieci" – powiedziała wiceminister. Zapewniła, że wszystkie zmiany konsultowane były m.in. z inspekcją sanitarną i strażą pożarną. Możliwość tworzenia alternatywnych przedszkoli – zespołów i punktów przedszkolnych – daje samorządom ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o systemie oświaty oraz styczniowe rozporządzenie minister edukacji, niedawno znowelizowane. Zgodnie z przepisami w zespole wychowania przedszkolnego zajęcia mogą być prowadzone tylko w niektóre wybrane robocze dni tygodnia, natomiast w punkcie przedszkolnym – przez wszystkie robocze dni w tygodniu. Mogą być organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci. Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, a tygodniowy – 12 godzin. Dotyczy to zarówno zespołu wychowania przedszkolnego, jak i punktu przedszkolnego. Jak podkreśla Ministerstwo Edukacji Narodowej, w alternatywnych przedszkolach chodzi głównie o inną formę organizacyjną. W alternatywnych przedszkolach zatrudnieni mają być wykwalifikowani pedagodzy. W placówkach tych podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w całości lub w części. Od kilku lat w Polsce, głównie dzięki środkom z Unii Europejskiej, tworzone są małe wiejskie przedszkola. Obecnie jest ich około 800, uczęszcza do nich około 9 tys. dzieci. Tworzeniu alternatywnych przedszkoli patronują m.in. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego i Federacja Inicjatyw Oświatowych. Odsetek dzieci w wieku 3–5 lat zapisanych do przedszkoli w Polsce jest najniższy wśród krajów UE – wynosi tylko ok. 30 proc. Tymczasem wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego np. na Węgrzech, w Belgii i Irlandii wynosi 100 proc., a w Czechach, Włoszech i Szwajcarii - ponad 90 proc. Przeprowadzane w różnych krajach badania dotyczące rozwoju dzieci wskazują na olbrzymie znaczenie dostępu do edukacji od najmłodszych lat. Dzieci, które uczęszczają do przedszkoli, lepiej rozwijają się emocjonalnie, społecznie, werbalnie i intelektualnie, lepiej dają sobie radę w szkole. Źródło: PAP / "Gazeta Prawna"
|