1,5 proc. podatku dla OPP
 
Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Rozporządzenie ws. alternatywnych przedszkoli
piątek, 11 lipca 2008 19:36

Źródło: Gazeta Prawna, 10.07.2008

Nowe rozporządzenie ministra edukacji w sprawie organizowania tzw. przedszkoli alternatywnych, w tym małych przedszkoli na wsi, już obowiązuje; złagodzono w nim wymogi sanitarne i techniczne wobec pomieszczeń gdzie odbywają się zajęcia – poinformowała wiceminister Krystyna Szumilas.
przedszkole w Rżańcu
 

Jak mówiła, odpowiadając w Sejmie na pytania posłanek PO Bożenny Bukiewicz i Mirosławy Nykiel, bez złagodzenia przepisów w stosunku do wymagań, jakie są stawiane przed szkołami i tradycyjnymi przedszkolami, nie możliwe byłoby organizowanie małych przedszkoli, np. w świetlicach, remizach strażackich, domach parafialnych czy domach prywatnych.

I tak – według Szumilas – np. w tradycyjnym przedszkolu wysokość sali, w której przebywają dzieci, musi wynosić co najmniej 3 m, a w alternatywnym – tylko 2,5 m. "Chodzi o to by przedszkola można było tworzyć jak najbliżej dzieci" – powiedziała wiceminister.

Zapewniła, że wszystkie zmiany konsultowane były m.in. z inspekcją sanitarną i strażą pożarną.

Możliwość tworzenia alternatywnych przedszkoli – zespołów i punktów przedszkolnych – daje samorządom ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o systemie oświaty oraz styczniowe rozporządzenie minister edukacji, niedawno znowelizowane.

Zgodnie z przepisami w zespole wychowania przedszkolnego zajęcia mogą być prowadzone tylko w niektóre wybrane robocze dni tygodnia, natomiast w punkcie przedszkolnym – przez wszystkie robocze dni w tygodniu. Mogą być organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci. Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, a tygodniowy – 12 godzin. Dotyczy to zarówno zespołu wychowania przedszkolnego, jak i punktu przedszkolnego.

Jak podkreśla Ministerstwo Edukacji Narodowej, w alternatywnych przedszkolach chodzi głównie o inną formę organizacyjną. W alternatywnych przedszkolach zatrudnieni mają być wykwalifikowani pedagodzy. W placówkach tych podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w całości lub w części.

Od kilku lat w Polsce, głównie dzięki środkom z Unii Europejskiej, tworzone są małe wiejskie przedszkola. Obecnie jest ich około 800, uczęszcza do nich około 9 tys. dzieci. Tworzeniu alternatywnych przedszkoli patronują m.in. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego i Federacja Inicjatyw Oświatowych.

Odsetek dzieci w wieku 3–5 lat zapisanych do przedszkoli w Polsce jest najniższy wśród krajów UE – wynosi tylko ok. 30 proc. Tymczasem wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego np. na Węgrzech, w Belgii i Irlandii wynosi 100 proc., a w Czechach, Włoszech i Szwajcarii - ponad 90 proc.

Przeprowadzane w różnych krajach badania dotyczące rozwoju dzieci wskazują na olbrzymie znaczenie dostępu do edukacji od najmłodszych lat. Dzieci, które uczęszczają do przedszkoli, lepiej rozwijają się emocjonalnie, społecznie, werbalnie i intelektualnie, lepiej dają sobie radę w szkole.

Źródło: PAP / "Gazeta Prawna"