1,5 proc. podatku dla OPP
 
Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Małym Przedszkolom łatwiej
poniedziałek, 23 czerwca 2008 11:14

Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 21.06.2008

Na początku lipca wejdzie w życie rozporządzenie MEN zmieniające rozporządzenie w sprawie innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz.U., nr 104, poz. 667). Ma ono ułatwić zakładanie alternatywnych przedszkoli.
przedszkole w Siennie
 

Prawo daje od stycznia br. możliwość tworzenia obok tradycyjnych przedszkoli placówek alternatywnych, np. zespołów wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych przez gminy, stowarzyszenia i osoby prywatne.

- Obecne przepisy utrudniają zakładanie takich placówek – skarżyli się nasi czytelnicy.

Brakowało m.in. dokładnych wytycznych określających wymogi dla lokali, w których miały być prowadzone zajęcia. Tym samym, organy wydające zgodę na otwieranie lokalu, w którym mają odbywać się zajęcia (Sanepid, straż pożarna), kierowały się przepisami, które obowiązują przedszkola i szkoły.

Nowelizacja rozporządzenia łagodzi wymogi sanitarno-lokalowe wobec punktów i zespołów.

Lokal, w którym mają być prowadzone zajęcia nie musi znajdować się w budynku spełniającym wymagania określone w przepisach techniczno-budowlanych oraz przepisach o ochronie przeciwpożarowej. Jednak pod warunkiem, że będzie przeznaczony tylko dla jednej grupy dzieci i znajdzie się na parterze budynku zbudowanego z elementów nierozprzestrzeniających ognia. Ponadto, jak mówi rozporządzenie - taki lokal musi posiadać co najmniej dwa wyjścia na zewnątrz i powinien być wyposażony w trudnozapalne wykładziny podłogowe i gaśnicę proszkową ABC o pojemności co najmniej 4 kg.

Zajęcia dla 3 do 5 dzieci mają być prowadzone w pomieszczeniu, które ma co najmniej 16 m2. W przypadku gdy dzieci jest więcej niż 5, powierzchnia ulega zwiększeniu o co najmniej 2 m2 na każde kolejne dziecko, jeżeli pobyt dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie. Wysokość pomieszczeń ma wynosić co najmniej 2,5 m.

Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego, nowe przepisy zbyt mocno obniżają wymagania sanitarno-lokalowe, więc dzieci będą miały gorsze warunki nauki. MEN uważa, że wymagania zostały obniżone tylko tam, gdzie nie stwarza to żadnego zagrożenia dla dzieci i pracowników. - Przepisy zostały określone w konsultacji z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym, które uznały je za wystarczające – uzasadnia MEN.

Z kolei Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego zauważyła, że wymogi bhp i p.poż., które przewidziano w rozporządzeniu spowodują, że w wielu środowiskach wiejskich zakładanie alternatywnych przedszkoli nadal będzie utrudnione. Przykładowo, przyjęte rozwiązania eliminują całkowicie możliwość zorganizowania zajęć dla niewielkiej grupy dzieci np. w domu rodzinnym.

Organizacje pozarządowe, które mają doświadczenia związane z prowadzeniem alternatywnych przedszkoli zwracały też uwagę, że niepotrzebnie wprowadzono zapis, zgodnie z którym rodzice uczestniczący w zajęciach muszą posiadać orzeczenia lekarskie i książeczkę sanitarno-epidemiologiczną.

- Chodzi tutaj tylko o osoby, które będą czynnie i systematycznie uczestniczyć w zajęciach, mieć dłuższy kontakt z dziećmi, dlatego posiadanie przez nie orzeczenia lekarskiego jest konieczne – wyjaśnia MEN.

W zespole wychowania przedszkolnego zajęcia mogą być prowadzone tylko w niektóre wybrane robocze dni tygodnia, natomiast w punkcie przedszkolnym - przez wszystkie robocze dni w tygodniu. Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, a tygodniowy – 12 godzin.

Dotyczy to zarówno zespołu wychowania przedszkolnego, jak i punktu przedszkolnego. Zajęcia – zarówno w zespole wychowania przedszkolnego, jak i w punkcie przedszkolnym – są organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci.

Na tworzenie alternatywnych przedszkoli i wsparcie tzw. małych przedszkoli, które powstały w ostatnich latach, przeznaczono 240 mln euro ze środków Unii Europejskiej na lata 2007–2013. Ich zakładanie ma poprawić dostęp do edukacji przedszkolnej dzieci w wieku 3–5 lat, zwłaszcza na wsiach. /amk/

 

Do pobrania:

ikonka pobierzProjekt i uzasadnienie (PDF - 103 KB)