Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Szkoły i przedszkola nie muszą mieć e-skrzynek
poniedziałek, 05 maja 2008 10:26

Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 4.05.2008

Czy szkoły i przedszkola mają obowiązek posiadania elektronicznych skrzynek podawczych? Samorządowcy zwrócili się do nas z prośbą o wyjaśnienie tej sprawy. Otrzymaliśmy już oficjalne stanowisko MSWiA, z którego wynika, że ani szkoły, ani przedszkola nie muszą posiadać e-skrzynek.
dokumenty
 

Przepisy są niejasne i nie wiemy co robić – pisali do nas samorządowcy. Zdania na temat tego, czy szkoły i przedszkola powinny posiadać e-skrzynki, były podzielone. Dlatego Serwis Samorządowy PAP zwrócił się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości. Otrzymaliśmy opinię prawnika w tej sprawie.

Prawnik podziela pogląd Departamentu Informatyzacji MSWiA, że szkoły i przedszkola nie są zobowiązane, na podstawie art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz.1450 z późn.zm.) do umożliwienia odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenia podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej.

Stosownie do art. 58 ust. 2 ustawy o podpisie elektronicznym w terminie do dnia 1 maja 2008 r. organy władzy publicznej umożliwić mają odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej w przypadkach, gdy przepisy prawa wymagają składania ich w określonej formie lub według określonego wzoru.

Prawnik wyjaśnił, iż pojęcie władzy publicznej obejmuje wszystkie władze w sensie konstytucyjnym – tj. ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. W pojęciu władzy publicznej mieszczą się także inne instytucje niż państwowe lub samorządowe, o ile wykonują funkcje władzy publicznej w wyniku powierzenia czy przekazania im tych funkcji przez organ władzy państwowej lub samorządowej. Wykonywanie władzy publicznej łączy się z możliwością władczego kształtowania sytuacji jednostki - zaznaczył. W tym miejscu wskazać trzeba, że w zakresie wykonywania zadań, określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn.zm.), szkołom i przedszkolom nie zostały przypisane kompetencje umożliwiające władcze kształtowanie sytuacji jednostki - wyjaśnił.

Przykładowo zauważyć można, że w przypadku niespełnienia wynikających z ustawy o systemie oświaty obowiązków edukacyjnych, ich egzekucja odbywać się będzie w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (art. 20 ustawy o systemie oświaty), a organem egzekucyjnym w zakresie obowiązków edukacyjnych będzie wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a nie dyrektor szkoły. Władcze kompetencje w zakresie realizacji obowiązków edukacyjnych realizowane są zatem przez właściwy organ władzy publicznej, a nie szkołę - uważa prawnik resortu spraw wewnętrznych i administracji.

Równocześnie dodaje, że przepis art. 58 ust. 2 ustawy o podpisie elektronicznym stanowi, że obowiązek umożliwienia wnoszenia podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej powstaje w przypadkach, gdy przepisy prawa wymagają składania ich w określonej formie lub według określonego wzoru. Abstrahując od przedstawionego wyżej wywodu co do kwalifikacji szkoły czy przedszkola jako organu władzy publicznej, zauważyć można, że nie wydaje się, aby ustawa o systemie oświaty przewidywała szczególną formę czy też wzory podań i wniosków składanych w szkołach i przedszkolach - podsumowuje.

Anna Stradowska