ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Szkoły i przedszkola nie muszą mieć e-skrzynek |
poniedziałek, 05 maja 2008 10:26 |
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 4.05.2008 Czy szkoły i przedszkola mają obowiązek posiadania elektronicznych skrzynek podawczych? Samorządowcy zwrócili się do nas z prośbą o wyjaśnienie tej sprawy. Otrzymaliśmy już oficjalne stanowisko MSWiA, z którego wynika, że ani szkoły, ani przedszkola nie muszą posiadać e-skrzynek.
Przepisy są niejasne i nie wiemy co robić – pisali do nas samorządowcy. Zdania na temat tego, czy szkoły i przedszkola powinny posiadać e-skrzynki, były podzielone. Dlatego Serwis Samorządowy PAP zwrócił się do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z prośbą o wyjaśnienie wątpliwości. Otrzymaliśmy opinię prawnika w tej sprawie. Prawnik podziela pogląd Departamentu Informatyzacji MSWiA, że szkoły i przedszkola nie są zobowiązane, na podstawie art. 58 ust. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz.1450 z późn.zm.) do umożliwienia odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenia podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej. Stosownie do art. 58 ust. 2 ustawy o podpisie elektronicznym w terminie do dnia 1 maja 2008 r. organy władzy publicznej umożliwić mają odbiorcom usług certyfikacyjnych wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej w przypadkach, gdy przepisy prawa wymagają składania ich w określonej formie lub według określonego wzoru. Prawnik wyjaśnił, iż pojęcie władzy publicznej obejmuje wszystkie władze w sensie konstytucyjnym – tj. ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. W pojęciu władzy publicznej mieszczą się także inne instytucje niż państwowe lub samorządowe, o ile wykonują funkcje władzy publicznej w wyniku powierzenia czy przekazania im tych funkcji przez organ władzy państwowej lub samorządowej. Wykonywanie władzy publicznej łączy się z możliwością władczego kształtowania sytuacji jednostki - zaznaczył. W tym miejscu wskazać trzeba, że w zakresie wykonywania zadań, określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn.zm.), szkołom i przedszkolom nie zostały przypisane kompetencje umożliwiające władcze kształtowanie sytuacji jednostki - wyjaśnił. Przykładowo zauważyć można, że w przypadku niespełnienia wynikających z ustawy o systemie oświaty obowiązków edukacyjnych, ich egzekucja odbywać się będzie w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (art. 20 ustawy o systemie oświaty), a organem egzekucyjnym w zakresie obowiązków edukacyjnych będzie wójt, burmistrz lub prezydent miasta, a nie dyrektor szkoły. Władcze kompetencje w zakresie realizacji obowiązków edukacyjnych realizowane są zatem przez właściwy organ władzy publicznej, a nie szkołę - uważa prawnik resortu spraw wewnętrznych i administracji. Równocześnie dodaje, że przepis art. 58 ust. 2 ustawy o podpisie elektronicznym stanowi, że obowiązek umożliwienia wnoszenia podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej powstaje w przypadkach, gdy przepisy prawa wymagają składania ich w określonej formie lub według określonego wzoru. Abstrahując od przedstawionego wyżej wywodu co do kwalifikacji szkoły czy przedszkola jako organu władzy publicznej, zauważyć można, że nie wydaje się, aby ustawa o systemie oświaty przewidywała szczególną formę czy też wzory podań i wniosków składanych w szkołach i przedszkolach - podsumowuje. Anna Stradowska
|