1,5 proc. podatku dla OPP
 
Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Obiecana subwencja
czwartek, 10 kwietnia 2008 09:16

Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 10.04.2008

Od września 2009 r. pierwsze sześciolatki trafią do szkół. Wiceminister edukacji Zbigniew Marciniak zapewnia, że te plany pociągną za sobą zwiększenie subwencji oświatowej dla samorządów oraz nową podstawę programową.
kalkulator
 

Zbigniew Marciniak, podsekretarz stanu w MEN był gościem konferencji zorganizowanej w Kole przez Zarząd Powiatowy Towarzystwa Samorządowego. Rozmowy o sytuacji w oświacie zdominowały dwa zagadnienia – obniżenie wieku szkolnego do sześciu lat oraz zwiększenie liczby dzieci uczęszczających do przedszkoli.

- Trzeba zaoferować dzieciom ofertę edukacyjną tak wcześnie jak to możliwe – przekonywał Marciniak. – Zaspokajać spontaniczną ciekawość najmłodszych. Sześciolatkom zorganizować naukę na poziomie szkolnym, a opiekę nie mniejszą, niż w przedszkolu. Właśnie domykamy reformę, przyglądamy się uważnie najlepszym rozwiązaniom na świecie, rozważamy, co dla nas korzystne – dodał.

Wiceminister zapewnił, że aby zrealizować zamierzenia, potrzeba zwiększenia środków na subwencję oświatową, reformy programowej oraz opisu diagnozy, która w bezpieczny sposób "wpuści" 6-latka do szkoły. - Programy nauczania będą gotowe w czerwcu, cykl szkoleń kaskadowych w zakresie diagnozy przebiegnie jesienią, przeszkód organizacyjnych nie ma – stwierdził Marciniak.

Zdaniem senatora Ireneusza Niewiarowskiego, prezesa Towarzystwa Samorządowego "potrzeba wielkiego ruchu obywatelskiego, a nie tylko działań rządu i samorządu, żeby dzieciom i młodzieży dać równy start".

- Cztery lata temu zorganizowaliśmy pierwszą taką konferencję, pokazując potrzebę nauki przedszkolnej. Optujemy za doprowadzeniem do sytuacji, w której naukę szkolną będą rozpoczynać dzieci 6-letnie, a wszystkie dzieci od 3 roku życia będą miały możliwość uczęszczania do przedszkoli – mówił senator Niewiarowski.

Jego zdaniem, ciągle jeszcze nie ma równego startu młodzieży prowincjonalnej i wielkomiejskiej do życia dorosłego. Wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego dzieci w wieku od 3 do 5 lat w Polsce nie przekracza 40 proc., a na terenach wiejskich wynosi tylko 16,5 proc.

Według prognoz demograficznych GUS populacja dzieci w wieku przedszkolnym powinna wzrosnąć o 100 tys. w latach 2005–2010, a o kolejne 200 tys. do 2015 r. Ponadto strategia lizbońska, czyli 10-letni plan rozwoju UE, każe wszystkim krajom członkowskim do końca 2013 r. posyłać do przedszkoli 90 proc. dzieci. Już dziś wskaźnik taki osiągnęły m.in. Czechy, Włochy i Szwajcaria. Natomiast np. na Węgrzech, w Belgii i Irlandii wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego wynosi 100 proc. Tymczasem w Polsce w latach 1990–2003 zamknięto 38 proc. placówek przedszkolnych, a w 857 gminach wiejskich na 2071 nie ma żadnego przedszkola.

- Obecna sieć przedszkoli powinna być w najbliższych latach wręcz podwojona, a w niektórych regionach proces upowszechniania i rozwoju wychowania przedszkolnego należałoby rozpocząć od podstaw, czyli odbudowy infrastruktury przedszkolnej – zgodzili się uczestnicy konferencji w Kole.

Badania kompetencji dzieci na progu szkoły podstawowej wskazują, że czytanie, pisanie i umiejętności matematyczne rosną wraz z długością stażu przedszkolnego. Najlepsze wyniki osiągają dzieci, które poszły do przedszkola w wieku lat 3, najsłabsze te, które trafiły tam po ukończeniu lat 6.