
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Krzywdząca subwencja |
wtorek, 29 stycznia 2008 09:57 |
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 29.01.2008 Likwidację subwencji oświatowej, większy udział dochodów własnych samorządów w podziale dochodów publicznych oraz wprowadzenie odrębnych zasad kształtowania dochodów gmin wiejskich i miast postulują autorzy raportu "Centralne finansowanie ochrony zdrowia i edukacji w Polsce".
![]() Publikację wydał Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Wynika z niej, że pomiędzy województwami istnieją znaczące różnice zarówno w jakości usług edukacyjnych i medycznych finansowanych ze środków publicznych, jak i w dostępie do tych usług. - Najważniejszym problemem pozostają dysproporcje w jakości usług medycznych i edukacyjnych pomiędzy miastami i obszarami wiejskimi - podkreślają autorzy raportu Elżbieta Malinowska-Misiąg, Wojciech Misiąg i Marcin Tomalak. Dysproporcje te widoczne są najwyraźniej w przypadku usług publicznych o najbardziej podstawowym charakterze – w szkolnictwie podstawowym i w podstawowej opiece zdrowotnej. Jak podkreślają autorzy raportu, widoczne jest też, że "luka edukacyjna" występująca na poziomie szkół podstawowych wpływa również na szanse edukacyjne młodzieży pochodzącej z obszarów wiejskich na wyższych szczeblach kształcenia. W latach 2003–2006 subwencje oświatowe stanowiły średnio 78 proc. łącznej kwoty subwencji ogólnej, przekazywanej samorządom z budżetu państwa. Wysokość należnej subwencji oświatowej nie jest zależna od sytuacji finansowej subwencjonowanej jednostki, w tym – od wielkości należnych jednostce innych dochodów publicznych. - W efekcie subwencja oświatowa nie jest instrumentem efektywnie wspierającym słabsze jednostki, nie przeciwdziała też powstawaniu nadmiernych, nieuzasadnionych ekonomicznie i społecznie różnic w wynikach pracy instytucji oświatowych – czytamy w raporcie. Jak zaznaczają autorzy raportu, bez daleko idących zmian w systemie finansowym samorządu rozwiązanie problemów omawianych w raporcie nie będzie możliwe. Proponują m.in. zastąpienie części oświatowej subwencji ogólnej przez wyższy udział gmin we wpływach podatkowych i przez wzmocnienie części wyrównawczej tej subwencji. Zmiany powinny zostać wprowadzone przede wszystkim w największych miastach, ale mogłoby to być korzystne także dla mieszkańców gmin o niskim potencjale dochodowym. - Część oświatowa subwencji jest dzielona pomiędzy poszczególne jednostki w oparciu o liczbę uczniów i średni stopień awansu zawodowego nauczycieli. Najbiedniejsze gminy są dyskryminowane w tym systemie, gdyż są zmuszone do stosunkowo wysokiego pokrycia wydatków oświatowych innymi dochodami – zauważają autorzy raportu. Ich zdaniem, należy również rozważyć możliwość stworzenia odrębnego systemu dochodów dla największych miast i zespołów metropolitalnych. /amk/
|