
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Alternatywne przedszkola lepsze niż świetlice Onet.pl, 4 stycznia 2008 Zespoły wychowania przedszkolnego i punkty przedszkolne działające w ramach alternatywnych form wychowania przedszkolnego lepiej przygotują dzieci do nauki w szkole niż np. świetlice – przekonywano we wtorek w MEN samorządowców podczas konferencji.
![]() Możliwość tworzenia zespołów i punktów przedszkolnych daje samorządom ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o systemie oświaty i rozporządzenie podpisane w ubiegłym tygodniu przez minister edukacji Katarzynę Hall. Jak podkreślano podczas konferencji poświęconej upowszechnianiu edukacji przedszkolnej na wsi, tworzone zespoły będą działały w ramach systemu oświaty, a nad ich pracą pieczę będzie miał nadzór pedagogiczny. Placówki realizować mają obowiązujący program nauczania, pracować w nich będę wykwalifikowani pedagodzy. - Takie placówki mogą wyrównywać szanse edukacyjne dzieci. Świetlice działające np. przy domach kultury, czy bibliotekach, choć tańsze, nie zapewniają tego dzieciom, nie są one w systemie oświaty i nie muszą spełniać stawianych wymagań, nie ma nad nimi należytej kontroli – mówiła do wójtów i burmistrzów szefowa Federacji Inicjatyw Oświatowych (FIO) Alina Kozińska-Bałdyga. W zespole wychowania przedszkolnego zajęcia będą mogły być prowadzone tylko w niektóre wybrane robocze dni tygodnia, natomiast w punkcie przedszkolnym - przez wszystkie robocze dni w tygodniu. Zajęcia - zarówno w zespole wychowania przedszkolnego, jak i w punkcie przedszkolnym – mogą być organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci. Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, a tygodniowy – 12 godzin. Dotyczy to zarówno zespołu wychowania przedszkolnego, jak i punktu przedszkolnego. Jak podkreśla MEN, w alternatywnych przedszkolach chodzi głównie o inną formą organizacyjną. W obecnym stanie prawnym przedszkole jest to edukacyjna forma wielogodzinna; dziecko jest przyprowadzane do przedszkola wcześnie rano, odbierane późnym popołudniem. W alternatywnych przedszkolach zatrudnieni będą wykwalifikowani pedagodzy, ale pozostałe wymagania, np. lokalowe, będą mniej rygorystyczne niż dla tradycyjnych przedszkoli. W placówkach tych podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w całości lub w części. Wiceminister edukacji Zbigniew Włodkowski zwrócił podczas konferencji uwagę, że w przypadku alternatywnych przedszkoli, szczególną rolę spełniają rodzice; mogą np. uczestniczyć w przygotowywaniu zajęć dla swoich dzieci, czy przygotowywać posiłki dla nich. Od kilku lat w Polsce, głównie dzięki środkom z Unii Europejskiej, tworzone są małe wiejskie przedszkola. Obecnie jest ich około 800, uczęszcza do nich około 9 tys. dzieci. Tworzeniu alternatywnych przedszkoli patronują m.in. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego i Federacja Inicjatyw Oświatowych. Odsetek dzieci w wieku 3–5 lat zapisanych do przedszkoli w Polsce jest najniższy wśród krajów UE – wynosi tylko ok. 30 proc. Tymczasem wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego np. na Węgrzech, w Belgii i Irlandii wynosi 100 proc., a w Czechach, Włoszech i Szwajcarii - ponad 90 proc. Przeprowadzane w różnych krajach badania dotyczące rozwoju dzieci wskazują na olbrzymie znaczenie dostępu do edukacji od najmłodszych lat. Dzieci, które uczęszczają do przedszkoli, lepiej rozwijają się emocjonalnie, społecznie, werbalnie i intelektualnie, lepiej dają sobie radę w szkole.
|