Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Od zaufania do dobrowolnych prac domowych
piątek, 08 listopada 2019 17:34
Każde dziecko ma inne potrzeby, talenty i zainteresowania – a mimo to stawiane w szkołach wymagania są zazwyczaj jednakowe dla wszystkich uczniów – zauważa Wioletta Krzyżanowska, od 12 lat dyrektorka Szkoły Podstawowej im. Polskich Olimpijczyków w Warszawie. Interesującą rozmowę z tą doświadczoną nauczycielką i menedżerką oświaty przeprowadził Marcin Wandałowski, redaktor thinklettera Kongresu Obywatelskiego.
Wioletta Krzyżanowska
 

Zdaniem Wioletty Krzyżanowskiej stawianie jednakowych wymagań dla wszystkich jest niejako reliktem poprzedniego systemu, kiedy zadaniem szkoły było wypuszczanie w świat jednakowych pracowników dla linii produkcyjnych. Czy więc polska szkoła tkwi w systemie dziewiętnastowiecznej oświaty? - Nie powiem, że dotyczy to każdej placówki, ale zdecydowanej większości – owszem. Dziewiętnastowieczny system edukacji cechował się dyrektywnym podejściem do uczenia dzieci. Najpowszechniejszą metodą nauczania był wykład. Wymagania edukacyjne obowiązywały jednakowo dla wszystkich – każdy w klasie musiał spełniać te same oczekiwania bez względu na cechy indywidualne. Każdą lekcję przeprowadzano w identycznym schemacie – wchodzi nauczyciel, sprawdza obecność, następnie pracę domową, a później zostaje już tylko około 20 minut na wykład i zadanie kolejnej pracy domowej. Myślę, że taki paradygmat nauczania nadal jest w polskich szkołach dominujący – stwierdza Wioletta Krzyżanowska.

W szkole prowadzonej przez nią prace domowe nie są obowiązkowe. Jak to zostało wprowadzone i jakie miało konsekwencje przeczytać można w interesującej rozmowie, zamieszczonej na portalu Kongresu Obywatelskiego – link poniżej.

 

Ikonka linkWywiad na portalu Kongresu Obywatelskiego - strona zewnętrzna