"Leśna Szkoła - nowe kompetencje zawodowe nauczycieli wiejskich szkół" - to projekt zakładający przekształcenie dwóch małych wiejskich szkół podstawowych, prowadzonych przez lokalne stowarzyszenia, przy współpracy z jednostkami Lasów Państwowych, w placówki prowadzące naukę w środowisku leśnym i ośrodki metodyczne służące propagowaniu tej idei.
Cele i założenia programu
Koncepcja Leśnych Szkół (Forest Schools) powstała w latach 50. XX wieku w Skandynawii, jako metoda prowadzenia edukacji przyrodniczej dzieci i młodzieży, a szczególne miejsce zyskała w Walii, gdzie od lat 90. XX wieku służy dzieciom i dorosłym do rozwijania kompetencji społecznych, wiedzy i umiejętności przyrodniczych, sprawności fizycznej.
Małe, wiejskie szkoły podstawowe w Polsce, położone w dużej odległości od centrów nauki i kultury, mają często słabsze wyposażenie i infrastrukturę niż szkoły w większych miejscowościach i miastach (np. ok. połowa nie ma sali gimnastycznej i przygotowanego do zajęć sportowych boiska), natomiast ich mocną stroną, często niewykorzystywaną, jest łatwy dostęp do dzikiej przyrody, łąk i lasów. Miejsca te mogą stać się polem wielu atrakcyjnych aktywności edukacyjnych.
W Polsce brakuje metod nauczania dostosowanych do specyfiki małych wiejskich szkół, wykorzystujących ich walory. Dlatego proponujemy to innowacyjne rozwiązanie, z którego w przyszłości mogą skorzystać również większe szkoły.
Długofalowym celem programu jest zbudowanie sieci Leśnych Szkół w całej Polsce i centrum metodycznego wspierającego pracę tych jednostek.
Fazy programu
1) Faza pilotażowo-studyjna
Projekt "Leśna szkoła - nowe kompetencje zawodowe nauczycieli wiejskich szkół", realizowany od jesieni 2013 r. do jesieni 2014 r., objął szkolenie przygotowawcze i wyjazd studyjny do Walii grupy 20 osób – przedstawicieli dwóch wybranych szkół (Publiczna Szkoła Podstawowa w Wiciejowie - gmina Cegłów, woj. mazowieckie, Społeczna Szkoła Podstawowa w Węgoju - gmina Biskupiec, woj. warmińsko-mazurskie), ich organów prowadzących i nadleśnictw oraz ekspertów FIO i Lasów Państwowych. Projekt dofinansowany ze środków programu Komisji Europejskiej "Uczenie się przez całe życie" – program sektorowy Leonardo da Vinci oraz dzięki pomocy The British Council.
2) Faza wdrożeniowa
- obejmująca organizację dwóch pilotażowych "Leśnych Szkół" w roku szkolnym 2014/15 przez szkoły uczestniczące w wyjeździe studyjnym i współpracujące z nimi jednostki Lasów Państwowych, przy wsparciu ekspertów FIO. Faza ta obejmie też wypracowanie narzędzi szkoleniowych i doradczych na potrzeby programu krajowego.
3) Faza upowszechniająca
- rozwój sieci Leśnych Szkół w Polsce w kolejnych latach oraz wspólne wdrożenie krajowego programu szkoleniowo-doradczego opartego na doświadczeniach i bazie terenowej szkół i jednostek Lasów Państwowych.
"Leśna Szkoła – przestrzeń edukacyjna poza budynkiem szkolnym" (PDF - 1148 KB)
|