Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1 procent podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Leśne Szkoły - wizyta w Walii
piątek, 28 lutego 2014 11:14

Od 9 do 23 lutego 2014 r. uczestnicy i realizatorzy programu "Leśna szkoła - nowe kompetencje zawodowe nauczycieli wiejskich szkół", finansowanego ze środków programu Leonardo da Vinci - Mobility 2012, gościli w Porthcawl (południowa Walia). Celem naszej wizyty studyjnej było poznanie walijskiego programu leśnych szkół, sposobów jego wdrażania i efektów.

Na program wizyty złożyły się m.in.:

Spotkania z ekspertami

Dotyczyły one zarówno programu Leśnych Szkół, jak i wielu innych działań edukacyjnych, mających wzmacniać u dzieci i młodzieży umiejętności społeczne, poczucie własnej wartości i sprawstwa, zapoznawać je z przyrodą, rozwijać sprawność fizyczną i kreatywność.

Martin FittonCarol Travers[w2]

Ćwiczenia w terenie

Dzięki nim mogliśmy doświadczyć emocji towarzyszących budowaniu szałasów, grom terenowym czy przygotowaniu posiłku na ognisku i sprawdzić, że jest to możliwe nawet podczas ulewnego deszczu i porywistego wiatru.

ćwiczenia terenowe1ćwiczenia terenowe2[w4][w7]

Obserwacje zajęć terenowych

Obserwując takie zajęcia, prowadzone w walijskich przedszkolach, szkołach i ośrodkach edukacyjnych, mogliśmy poznać stosowane w nich metody edukacji i wychowania, relacje między uczniami oraz między uczniami i dorosłymi. Przekonaliśmy się, że zajęcia terenowe z dziećmi można prowadzić przy każdej pogodzie.

zajęcia z dziećmi1zajęcia z dziećmi2[w10][w11][w08]

Własne prace adaptacyjne i koncepcyjne

Ich celem było zaprojektowanie i zaplanowanie działań, prowadzących do uruchomienia w dwóch polskich szkołach pilotażu Leśnych Szkół, z uwzględnieniem podstawy programowej dla szkół podstawowych.

Dyrektorki i prezesi stowarzyszeńOdwiedziny burmistrza Porthcawl[w13][w16]

Poznawanie przyrody i kultury

Przez dwa tygodnie dobrze poznaliśmy nadmorski kurort Porthcawl, w którym byliśmy zakwaterowani. W wolnym czasie odwiedziliśmy wiele pięknych miejsc: walijskie zamki, stolicę Walii – Cardiff, klifowe wybrzeże. Dzięki lokalnej organizacji pozarządowej SUSSED mogliśmy poznać mieszkańców Porthcawl – wolontariuszy, którzy zaprosili nas do swoich domów. Poznaliśmy też największego współczesnego poetę walijskiego Roberta Minhinnicka. Wyjazd zakończył się jednodniowym zwiedzaniem Londynu.

Wybrzeże w PorthcawlWalijskie klify[w18][w19][w21][w22]

Uczestnikami wyjazdu byli przedstawiciele dwóch szkół, które zakwalifikowały się do programu (z każdej: dyrektor, nauczyciel klas 1-3, nauczyciel przyrody, nauczyciel WF i prezes stowarzyszenia), dwóch nadleśnictw i Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych, eksperci z FIO (koordynator programu Andrzej Biderman i Elżbieta Tołwińska-Królikowska), specjaliści z dziedziny edukacji dla zrównoważonego rozwoju, metodyki wychowania fizycznego, wczesnej edukacji i wychowania.

Nad całością programu czuwali: Martin Fitton – przedstawiciel organizacji CaST Cymru, która zaprosiła nas do Walii, Margaret Minhinnick – prezeska lokalnej organizacji SUSSED i Carol Travers – szef programu Forest Schools w Walii i ekspertka narodowej agencji "Natural Resources Wales".

Przed nami: opracowanie koncepcji dydaktycznej i organizacyjnej pilotażu, przygotowanie terenu, na którym będzie prowadzony, przetłumaczenie i opracowanie polskich materiałów metodycznych dla nauczycieli, zapewnienie szkołom niezbędnego wyposażenia. Pilotaż rusza we wrześniu 2014 r.

W wyniku tych działań chcemy:

  • przekształcić dwie wiejskie szkoły podstawowe prowadzone przez stowarzyszenia, we współpracy z jednostkami Lasów Państwowych, w placówki prowadzące naukę w środowisku leśnym (Leśne Szkoły) i ośrodki metodyczne służące propagowaniu i upowszechnianiu tej idei;
  • wypracować sprawdzone materiały dydaktyczne pomocne w prowadzeniu Leśnej Szkoły;
  • przygotować grupę edukatorów, którzy będą upowszechniać ideę Leśnych Szkół i prowadzić doradztwo dla innych placówek pragnących wdrożyć program.

Dzięki temu wiejskie szkoły dostaną narzędzie do rozwijania kompetencji uczniów przy wykorzystaniu lokalnych zasobów, upowszechniane będą działania edukacyjne promujące nawyki aktywnego spędzania czasu w terenie, sprawność fizyczną, budowanie poczucia własnej wartości i samodzielności dzieci.