Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Nie tylko zabawa
środa, 10 marca 2010 09:32

Opr. na podst. Serwis Samorządowy PAP, 9.03.2010

W gminie Lubawa wszystkie placówki przedszkolne funkcjonują jako grupy zabawowe. Alternatywne formy edukacji przedszkolnej włączono w gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną. W ostatnich kilku latach odsetek dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym wzrósł w gminie od 0 do prawie 50 proc.
przedszkole w Grabowie
 

Jeszcze pięć lat temu w Gminie Lubawa sytuacja małych dzieci była typowa jak dla większości gmin, w szczególności gmin wiejskich. Charakteryzował ją niski poziom upowszechnienia edukacji przedszkolnej, była to sfera zaniedbana.

- Zmiana nastąpiła w 2005 roku, kiedy to gmina przystąpiła do programu Fundacji Komeńskiego "Ośrodki Przedszkolne – szansa na dobry start", w ramach którego powstały pierwsze placówki dla dzieci w wieku 3–5 lat. Szybko okazało się, że potrzeby społeczne są znacznie większe, co potwierdzała zarówno diagnoza społeczna, jak i zainteresowanie samych rodziców – opowiada Adam Roznerski, kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Lubawa.

W gminie włączono w rozwój edukacji przedszkolnej ośrodek pomocy społecznej. - Ważną przesłankę w wytypowaniu tej instytucji, stanowił fakt, że na obszarach wiejskich często jest to jedyny profesjonalny podmiot, zajmujący się rozwiązywaniem problemów społecznych na poziomie lokalnym – tłumaczy Roznerski.

- Takie rozwiązanie było o tyle zasadne, jeśli uwzględniło się nową rolę jaką zaczęły pełnić ośrodki pomocy społecznej, chociażby w zakresie aktywizowania mieszkańców, przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu rodzin oraz grup społecznych, wychodząc poza formułę udzielania wsparcia stricte socjalnego – dodaje.

Zaznacza, że w kraju dobrze funkcjonują rozwiązania, w których ta działalność jest usytuowana w domach kultury, szkołach czy innych placówkach. - Wybór praktycznego rozwiązania zależy od potrzeb i specyfiki każdej gminy - podkreśla.

Gmina Lubawa podpisała z Fundacją Komeńskiego umowę o współpracy w zakresie podejmowania przedsięwzięć na rzecz rozwoju dzieci w wieku 3-5 lat. Ostatnio uczestniczyła w projekcie „Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich”.

Od września 2009 roku wszystkie placówki funkcjonują jako grupy zabawowe. W ciągu kilku ostatnich lat w ramach wielu programów zajęcia dla dzieci funkcjonowały pod różnymi nazwami np. jako ośrodki przedszkolne, grupy zabawowe czy kąciki przedszkolaka.

Idea grup zabawowych polega na pomaganiu matkom małych dzieci w rozwoju własnym oraz w stymulowaniu rozwoju swoich dzieci. W modelu wypracowanym przez Fundację grupy zabawowe to systematyczne zajęcia dla najmłodszych dzieci i ich rodziców prowadzone przez merytorycznie przygotowaną osobę, która pokazuje jak wspierać rozwój dziecka poprzez zabawę i wspólne spędzanie czasu. Zajęcia odbywają się np. po 2 godziny raz w tygodniu, a w ich funkcjonowanie zaangażowani są mocno rodzice.

- Uważam, że tego typu rozwiązania są stosunkowo łatwe do wdrożenia i zaadoptowania do własnych potrzeb praktycznie w każdej gminie, a z pewnością w gminach wiejskich czy miejsko-wiejskich. Wszystko zależy od lokalnych potrzeb, uwarunkowań i odpowiedniego klimatu dla samej idei wspierania edukacji najmłodszych – podkreśla Roznerski.

Obecnie funkcjonują w gminie alternatywne formy pod nazwą grup zabawowych w 13 miejscowościach, w których w zajęciach uczestniczy 192 dzieci w wieku 3-5 lat. Przy ogólnej liczbie 404 wszystkich dzieci w gminie w tej grupie wiekowej, wskaźnik upowszechnienia alternatywnej edukacji najmłodszych wynosi prawie 48 proc.

Roznerski pytany o problemy, na jakie napotykają gminy, jeśli chodzi o edukację przedszkolną przyznaje, że wprowadzone w ubiegłych latach rozwiązania uelastyczniły system oświaty stwarzając możliwość prowadzenia innych form edukacji w ramach punktów lub zespołów przedszkolnych.

Jednak nadal dużą przeszkodą – pomimo ich złagodzenia - są wymagania budowlane, sanitarne i ppoż., co w konsekwencji znaczne utrudnia otwieranie „małych przedszkoli”. Edukacja przedszkolna to zadanie własne gminy, więc finansowanie spada na barki samorządu. Jak pokazuje praktyka dnia codziennego nie wszystkie gminy mogą sobie poradzić z finansowaniem edukacji najmłodszych.

- Najlepszym rozwiązaniem byłoby ustalenie subwencji na dziecko przedszkolne analogicznie jak w przypadku uczniów – podkreśla. Jego zdaniem nadal bolączką jest niska świadomość społeczna co do potrzeby edukacji najmłodszych, chociaż z badań wynika, że największe możliwości rozwojowe dziecka: społeczne, językowe, matematyczne i inne kształtują się w właśnie w wieku do 5 lat.

- Pewną barierą jest także brak "dobrego klimatu" dla spraw społecznych w samorządzie. Często nadal zwycięża przeświadczenie, ze tzw. inwestycje twarde są ważniejsze od inwestycji społecznych związanych z rozwojem kapitału ludzkiego – zauważa.

Gminy czekają na przygotowane przez ministerstwo pracy i polityki społecznej założenia ustawy o formach opieki nad dzieckiem do lat 3, która ma ułatwić zakładanie żłobków oraz wprowadza nowe formy opieki jak kluby dziecięce, dziennego opiekuna czy nianię.

Więcej o grupach zabawowych można przeczytać na stronach Fundacji Komeńskiego i GOPS w Lubawie.