Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1 procent podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Pedagog szkolny w Małej Szkole
sobota, 26 sierpnia 2006 09:43

Autorka: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , pedagog szkolny

Jeśli małą szkołę wiejską porównamy do rodziny, to pedagog szkolny będzie przyjacielem rodziny. Kimś z zewnątrz, ale życzliwym i znajomym. Jednak patrzącym na rodzinę z boku, widzącym to czego od środka członkowie rodziny nie widzą, bo widzieć ze swej strony nie mogą. Jednocześnie będzie pomostem pomiędzy rodziną, a otaczającym ją światem zewnętrznym. (fot.sxc.hu)
dziecko
 

W praktyce może wyglądać to podobnie jak moja praca na terenie gminy Golczewo, gdzie istnieje 5 placówek oświatowych, które obsługuję jako pedagog szkolny zatrudniony w wymiarze 1 etatu, czyli 20 godzin tygodniowo.

SP w Golczewie liczy 700 uczniów, w tym 50 proc. dojeżdżających, uczących się od 0 do 6 klasy. ZSO w Golczewie liczy 420 uczniów uczących się w klasie 1–2 Gimnazjum i 1–4 LO. SP w Wysokiej Kamieńskiej liczy 105 uczniów, uczęszczających do klas 0–6. SP w Mechowie liczy 70 uczniów, uczęszczających do klas 0–3 i 5–6. W Przedszkolu Miejskim w Golczewie jest 30 dzieci.

Zakres moich czynności jak każdego pedagoga szkolnego jest bardzo szeroki i zawiera zadania ogólnowychowawcze, profilaktykę wychowawczą, pracę korekcyjno-wyrównawczą, indywidualną opiekę pedagogiczno-psychologiczna oraz pomoc materialną. W praktyce w tych 2 małych szkołach wiejskich wykonuję następujące czynności:

  • prowadzę indywidualne rozmowy z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze lub zgłaszającymi się samodzielnie z problemami;
  • wzywam do szkoły rodziców, którzy nie zgłaszają się na wezwania wychowawców lub odwiedzam takie domy rodzinne;
  • udzielam rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu własnych dzieci;
  • prowadzę lekcje wychowawcze z zakresu orientacji szkolnej i zawodowej oraz z komunikacji międzyludzkiej;
  • opracowuję wnioski dotyczące uczniów wymagających szczególnej pomocy i opieki wychowawczej i kieruję je do instytucji pozaszkolnych, jak Sąd Rodzinny, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna;
  • pomagam w kontaktach ze służba zdrowia w przypadkach poważniejszych schorzeń;
  • często jestem również pośrednikiem środowiska wiejskiego w kontaktach z Policją;
  • kieruję uczniów mających problemy w nauce do Poradni Psychologiczno ?Pedagogicznej;
  • organizuję opiekę i pomoc materialną uczniom z rodzin w szczególnie trudnej sytuacji materialnej, np. w SP Mechowo w br. z zup opłacanych przez OPS korzysta aż 40 uczniów;
  • uczestniczę w zebraniach z rodzicami;
  • w SP Wysoka Kamieńska prowadzę zajęcia logopedyczne;

Wszystko to udaje mi się wykonać w czasie zaplanowanych 2 godzin tygodniowo w każdej z tych 2 szkół. Nigdy się tam nie nudzę i czuję, że jestem potrzebna. Jednocześnie praca moja praca na wsi owocuje w gimnazjum, gdzie spotykają się uczniowie z terenu całej gminy – po pierwsze ja już ich znam, a po drugie, co chyba ważniejsze, oni mnie znają i nie czują się obco w nowej szkole.

Golczewo leży w samym centrum gminy, a szkoły w Mechowie i Wysokiej Kamieńskiej są oddalone od stolicy gminy o 12 km w przeciwne strony.

 

Do pobrania:

Beata Karlińska - Pedagog szkolny w Małej Szkole. Materiał z VII Forum Inicjatyw Oświatowych "Mała szkoła - wielka szansa" (2–3.12.2000)

ikonka pobierzPDF - 45 KB