Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Pedagog szkolny w Małej Szkole
sobota, 26 sierpnia 2006 09:43

Autorka: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. , pedagog szkolny

Jeśli małą szkołę wiejską porównamy do rodziny, to pedagog szkolny będzie przyjacielem rodziny. Kimś z zewnątrz, ale życzliwym i znajomym. Jednak patrzącym na rodzinę z boku, widzącym to czego od środka członkowie rodziny nie widzą, bo widzieć ze swej strony nie mogą. Jednocześnie będzie pomostem pomiędzy rodziną, a otaczającym ją światem zewnętrznym. (fot.sxc.hu)
dziecko
 

W praktyce może wyglądać to podobnie jak moja praca na terenie gminy Golczewo, gdzie istnieje 5 placówek oświatowych, które obsługuję jako pedagog szkolny zatrudniony w wymiarze 1 etatu, czyli 20 godzin tygodniowo.

SP w Golczewie liczy 700 uczniów, w tym 50 proc. dojeżdżających, uczących się od 0 do 6 klasy. ZSO w Golczewie liczy 420 uczniów uczących się w klasie 1–2 Gimnazjum i 1–4 LO. SP w Wysokiej Kamieńskiej liczy 105 uczniów, uczęszczających do klas 0–6. SP w Mechowie liczy 70 uczniów, uczęszczających do klas 0–3 i 5–6. W Przedszkolu Miejskim w Golczewie jest 30 dzieci.

Zakres moich czynności jak każdego pedagoga szkolnego jest bardzo szeroki i zawiera zadania ogólnowychowawcze, profilaktykę wychowawczą, pracę korekcyjno-wyrównawczą, indywidualną opiekę pedagogiczno-psychologiczna oraz pomoc materialną. W praktyce w tych 2 małych szkołach wiejskich wykonuję następujące czynności:

  • prowadzę indywidualne rozmowy z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze lub zgłaszającymi się samodzielnie z problemami;
  • wzywam do szkoły rodziców, którzy nie zgłaszają się na wezwania wychowawców lub odwiedzam takie domy rodzinne;
  • udzielam rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu własnych dzieci;
  • prowadzę lekcje wychowawcze z zakresu orientacji szkolnej i zawodowej oraz z komunikacji międzyludzkiej;
  • opracowuję wnioski dotyczące uczniów wymagających szczególnej pomocy i opieki wychowawczej i kieruję je do instytucji pozaszkolnych, jak Sąd Rodzinny, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna;
  • pomagam w kontaktach ze służba zdrowia w przypadkach poważniejszych schorzeń;
  • często jestem również pośrednikiem środowiska wiejskiego w kontaktach z Policją;
  • kieruję uczniów mających problemy w nauce do Poradni Psychologiczno ?Pedagogicznej;
  • organizuję opiekę i pomoc materialną uczniom z rodzin w szczególnie trudnej sytuacji materialnej, np. w SP Mechowo w br. z zup opłacanych przez OPS korzysta aż 40 uczniów;
  • uczestniczę w zebraniach z rodzicami;
  • w SP Wysoka Kamieńska prowadzę zajęcia logopedyczne;

Wszystko to udaje mi się wykonać w czasie zaplanowanych 2 godzin tygodniowo w każdej z tych 2 szkół. Nigdy się tam nie nudzę i czuję, że jestem potrzebna. Jednocześnie praca moja praca na wsi owocuje w gimnazjum, gdzie spotykają się uczniowie z terenu całej gminy – po pierwsze ja już ich znam, a po drugie, co chyba ważniejsze, oni mnie znają i nie czują się obco w nowej szkole.

Golczewo leży w samym centrum gminy, a szkoły w Mechowie i Wysokiej Kamieńskiej są oddalone od stolicy gminy o 12 km w przeciwne strony.

 

Do pobrania:

Beata Karlińska - Pedagog szkolny w Małej Szkole. Materiał z VII Forum Inicjatyw Oświatowych "Mała szkoła - wielka szansa" (2–3.12.2000)

ikonka pobierzPDF - 45 KB