ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Edukacja Międzykulturowa |
Edukacja międzykulturowa narodziła się w USA w okresie międzywojennym. Potrzeba takiej edukacji pojawiła się tam, gdzie obok siebie żyli ludzie posługujący się odmiennymi językami, kultywujący różne tradycje, wyznawcy innych religii. W Europie o edukacji międzykulturowej zaczęto mówić znacznie później, w latach 60. i 70., wraz z napływem licznych grup imigrantów, przede wszystkim z byłych kolonii brytyjskich, francuskich czy holenderskich.
Edukacja międzykulturowa w węższym rozumieniu to edukacja dla mniejszości i o mniejszościach: narodowych, etnicznych, wyznaniowych. Musi ona między innymi:
Edukacja międzykulturowa może być również rozumiana znacznie szerzej - jako
Ten rodzaj edukacji sprzyja refleksji nad własną kulturą, pogłębia jej znajomość, zachęca do poznania, a zatem prowadzi do wzmacniania własnej tożsamości kulturowej. Takie podejście do edukacji międzykulturowej jest nam szczególnie bliskie i przyświeca naszym działaniom.
Warszawa wielu kulturCykl spotkań z historią i kulturą miasta - dla sześciolatków z warszawskich przedszkoli. Pokazywaliśmy dzieciom historię miasta i opowiadaliśmy o jego współczesności. Przybliżaliśmy wkład innych, poza polskim, narodów w jego kulturę i życie codzienne. Pretekstem do tego była prezentacja baśni i legend zarówno grup etnicznych i narodowościowych, które mieszkają w Warszawie od stuleci i są związane z historią i kulturą miasta (np. Żydzi, Ormianie), jak i takich, które przybyły do miasta w ostatnich latach, a których kulturę znamy w niewielkim stopniu (np. Wietnamczycy, Turcy). Mozaikę kulturową uzupełniali uchodźcy z krajów afrykańskich. Spotkania służyły pokazaniu kultury i tradycji, która rozwija się w Warszawie, jest żywa tu i teraz w naszym mieście. Spotkania prowadzili członkowie Stowarzyszenia Studnia O. Opowiadaniu baśni i legend towarzyszyły informacje o historii i kulturze miasta, muzyka, zagadki oraz gry i elementy ruchowe.
Elementem projektu było przygotowanie i rozesłanie do warszawskich przedszkoli publikacji zawierającej informacje o wkładzie różnych grup etnicznych i narodowościowych w historię i kulturę miasta, część metodyczną dotyczącą wykorzystania baśni w pracy z przedszkolakami oraz wybór baśni. Projekt zakończyła wystawa najlepszych dziecięcych prac plastycznych, prezentowana w Galerii Młodych Twórców Młodzieżowego Domu Kultury przy ul. Łazienkowskiej 7 w Warszawie.
Projekt sfinansowany ze środków Biura Kultury Urzędu Miasta St. Warszawy. Sal na spotkania i prezentację wystawy użyczył bezpłatnie Młodzieżowy Dom Kultury.
Edukacja na temat różnorodnościRealizowany w 2005 roku projekt edukacyjny "Ameryka Łacińska dla najmłodszych" służył budowaniu postaw otwartości wobec innych ras, grup etnicznych i narodowościowych wśród dzieci z młodszych klas szkoły podstawowej. W czasie projektu powstał pakiet edukacyjny dla klas 0–3. Pakiet zawierał:
Proponowane przez nas działania służą uświadomieniu dzieciom istnienia pewnych podstawowych podobieństw ludzi do siebie oraz istnienia różnorodności w obrębie takich kategorii jak rasa czy grupa etniczna. O kwestiach rasowych i etnicznych mówimy odnosząc się do zagadnień znanych dzieciom z ich życia codziennego i najbliższego, najlepiej znanego środowiska społecznego i przyrodniczego. Tematy jakie znalazły się w pakiecie to m.in.:
Pakiet (w wersji drukowanej i na CD) jest dostępny w siedzibie FIO.
Różni a jednak podobni – konkurs plastyczny2 grudnia 2005 r. w Młodzieżowym Domu Kultury w Warszawie odbyła się uroczystość wręczenia nagród i wyróżnień laureatom ogólnopolskiego konkursu plastycznego o Ameryce Łacińskiej "Różni, a jednak podobni". Wzięły w nim udział dzieci w wieku 6–9 lat, uczniowie z małych, wiejskich szkół podstawowych.
Prace konkursowe powstały podczas lekcji opartych na scenariuszach z pakietu edukacyjnego "Ameryka Łacińska dla najmłodszych". Pokazują m.in. sceny z życia codziennego dzieci żyjących w Meksyku i Brazylii, indiański targ w Gwatemali i mit Indian Guarani "Dlaczego Bogini Księżyca podarowała Indianinowi Guarani roślinę yerba mate?". W konkursie oceniano umiejętności plastyczne, pomysłowość i wyobraźnię dzieci. Równie ważne było pokazanie piękna i różnorodności kultur świata Ameryki Łacińskiej, a zarazem zwrócenie uwagi na wiele podobieństw, które łączą różne kultury i sprawiają, że ludzie o odmiennych obyczajach mogą się nawzajem szanować i akceptować. Prace oceniało jury w składzie: Iwona Brylińska, Agnieszka Dziarmaga, Bogumiła Lisocka-Jaegermann, Agnieszka Lepianka, Olga Wolniak. Lista nagrodzonych (PDF - 52 KB)
Konkurs zrealizowany ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.
Edukacja globalna – ponad sieciąW projekcie został przygotowany specjalny numer wydawanego przez Federację Inicjatyw Oświatowych miesięcznika "Mała Szkoła", w którym znalazły się teksty wprowadzające czytelników w problematykę krajów rozwijających się, zrównoważonego rozwoju, ekologii i edukacji międzykulturowej. Specjalnie z myślą o nauczycielach Małych Szkół, którzy stanowią znaczącą grupę odbiorców biuletynu, znalazł się nim scenariusz poświęcony problematyce globalnej. Opisywaliśmy też działania podejmowane w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej i przygotowaliśmy krótki przewodnik po ciekawych stronach internetowych. Numer jest dostępny w wersji pdf na stronie miesięcznika "Mała Szkoła".
Projekt sfinansowany ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP oraz Europejskiego Centrum na Rzecz Współzależności i Solidarności Światowej (Centrum Północ–Południe) przy Radzie Europy.
|