Mała szkoła ośrodkiem rozwoju wsi
IX Forum Inicjatyw Oświatowych Warszawa, 23–24 lutego 2002 r.
Celem spotkania była wymiana doświadczeń między Małymi Szkołami i prowadzącymi je Stowarzyszeniami Rozwoju Wsi, usprawnienie zarządzania tymi instytucjami i doskonalenie zawodowe nauczycieli Małych Szkół.
Program (PDF - 61 KB)
Wymagania podstawowe dla wszystkich typów placówek ubiegających się o zielony certyfikat
1. Edukacja ekologiczna jest obszarem priorytetowym w działaniach placówki
Obszar ten jest udokumentowany:
- w planie rozwoju placówki,
- w programie wychowawczym (obligatoryjnie tylko dla szkół),
w innych dokumentach, np.:
- w planie rozwoju infrastruktury,
- w programie współpracy ze środowiskiem lokalnym,
- w projektach edukacyjnych,
- w innych projektach i planach działania.
2. Działania wychowawcze sprzyjają kształtowaniu postaw przyjaznych środowisku i przekazywaniu wartości etycznych:
- kształtowane są różnorodne i partnerskie więzi w społeczności placówki,
- stwarzane są okazje doświadczania różnorodności biologicznej, społecznej i kulturowej jako wartości oraz kształtowane są postawy tolerancji,
- kształtowane są motywacje poznawcze, umiejętności poznawania własnego środowiska, wrażliwość na jego potrzeby i gotowość do podejmowania działań
3. Placówka jest miejscem bezpiecznym i przyjaznym dzieciom/uczniom, rodzicom, pracownikom i środowisku:
- organizacja pracy w placówce jest zgodna z potrzebami całej społeczności,
- nauczyciele organizują pracę zgodnie z potrzebami/możliwościami dziecka i młodego człowieka oraz z poszanowaniem jego praw,
- podejmowane działania uwzględniają racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych (np. wody, energii) oraz poprawę bazy materialnej i dydaktycznej,
- budynek, jego wnętrze i otoczenie są urządzone funkcjonalnie i estetycznie – stanowią dowód racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody.
4. Społeczność placówki charakteryzuje wysoki poziom wiedzy merytorycznej o środowisku oraz różnorodność i atrakcyjność form działania:
- nauczyciele posiadają wiedzę i niezbędne umiejętności do prowadzenia edukacji dla rozwoju zrównoważonego,
- popularyzowana jest wiedza o lokalnym środowisku,
- placówka przygotowuje do życia w społeczeństwie w jednoczącej się Europie,
- programy edukacyjne, bazujące na treściach środowiskowych, realizowane są z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć terenowych.
5. Placówka współpracuje ze społecznością lokalną, wymienia swoje doświadczenia z innymi:
- do realizacji przedsięwzięcia placówka znajduje partnera z zewnątrz (jednostkę samorządu terytorialnego, lokalne przedsiębiorstwo, instytucję społeczną lub kulturalną, inną placówkę oświatową itp.),
- placówka dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami z innym placówkami oświatowymi oraz innymi podmiotami podejmującymi działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
6. Placówka jest zarządzana demokratycznie:
- w placówce działa rada szkoły, bądź podejmowane są działania w kierunku jej utworzenia (dla przedszkoli rada rodziców),
- uczniowie lub wychowankowie, obok rodziców, nauczycieli i innych grup współuczestniczą w przygotowaniu, realizacji i ewaluacji działań (podział ról, wybór odpowiednich form działania ma na celu zachowanie możliwie pełnego, podmiotowego uczestnictwa wszystkich tych grup w działaniu),
- decyzje dotyczące działań w obszarze zrównoważonego rozwoju podejmowane są przy współudziale zaangażowanych środowisk.
|