
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Przedszkole ważne zwłaszcza dla ubogich dzieci Wiadomości Onet, 6 marca 2008 Przedszkole zapewnia dobry start szkolny, jest to ważne zwłaszcza dla dzieci z rodzin o niższym statusie społecznym i materialnym – uważa Barbara Murawska z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. - Dwa–trzy lata w przedszkolu mogą zniwelować braki wyniesione z domu – mówiła Murawska w czwartek podczas seminarium "Wychowanie przedszkolne warunkiem wyrównywania szans edukacyjnych".
![]()
- Najlepiej byłoby, gdyby dzieci z rodzin o niskim statusie społecznym zaczynały edukację przedszkolną już od trzeciego roku życia, wtedy zyskają najwięcej bodźców do rozwoju – powiedziała. Z danych przytaczanych przez Murawską wynika, że im dłużej dzieci chodziły do przedszkola tym mniej mają w przyszłości problemów z nauką czytania. Odsetek dzieci w wieku 3–5 lat chodzących do przedszkoli w Polsce jest najniższy wśród krajów UE – wynosi tylko ok. 30 proc. Najgorzej wygląda sytuacja na wsi. Tymczasem wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego np. na Węgrzech, w Belgii i Irlandii wynosi 100 proc., a w Czechach, Włoszech i Szwajcarii – ponad 90. Prowadzenie przedszkoli jest zadaniem własnym samorządów – oznacza to, że utrzymanie placówek oraz wynagrodzenia nauczycieli tam pracujących finansowane są ze środków własnych samorządów. Ograniczenia finansowe gmin doprowadziły do zamknięcia pomiędzy 1990 a 2001 r. ponad 30 proc. przedszkoli, większość z nich to były przedszkola w małych miejscowościach i na wsi. Od kilku lat w Polsce, głównie dzięki środkom z Unii Europejskiej, tworzone są małe wiejskie przedszkola. Obecnie jest ich około 800, uczęszcza do nich około 9 tys. dzieci. Tworzeniu alternatywnych przedszkoli patronują m.in. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego i Federacja Inicjatyw Oświatowych. Wrześniowa nowelizacja ustawy o systemie oświaty usankcjonowała prawnie istnienie małych przedszkoli. Zgodnie nowelizacją ustawy o systemie oświaty z września ubiegłego roku i rozporządzenia do niej z stycznia br., możliwe jest tworzenie, obok tradycyjnych przedszkoli i małych przedszkoli, placówek alternatywnych np. zespołów wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych. W zespole wychowania przedszkolnego zajęcia mogą być prowadzone tylko w niektóre wybrane robocze dni tygodnia, natomiast w punkcie przedszkolnym – przez wszystkie robocze dni w tygodniu. Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, a tygodniowy – 12 godzin. Dotyczy to zarówno zespołu wychowania przedszkolnego, jak i punktu przedszkolnego. W alternatywnych przedszkolach zatrudnieni muszą być wykwalifikowani pedagodzy, ale pozostałe wymagania, np. lokalowe, są mniej rygorystyczne niż dla tradycyjnych przedszkoli. W placówkach tych podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w całości lub w części. Zajęcia – zarówno w zespole wychowania przedszkolnego, jak i w punkcie przedszkolnym – są organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci. Jak przypomniała w czwartek wiceminister edukacji Krystyna Szumilas na tworzenie alternatywnych przedszkoli i wsparcie tzw. małych przedszkoli, które powstały w ostatnich latach, przeznaczono 240 mln euro ze środków Unii Europejskiej na lata 2007–2013.
|