
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Alternatywne przedszkola są nowością Rzeczpospolita, 28 lutego 2008 Przepisy umożliwiające tworzenie tzw. alternatywnych przedszkoli obowiązują od niedawna, a tworzone dzięki nim punkty przedszkolne są zupełnie nową formą, stąd dużo pytań i wątpliwości – uważa wiceminister edukacji Krystyna Szumilas.
Dlatego – mówiła Szumilas – Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało kampanię informacyjną dla samorządowców i rodziców, opracowało także specjalny informator oraz zapowiada wydanie materiałów szkoleniowych. Wiceminister odpowiadając na pytanie Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz (PO), odparła zarzuty samorządowców, że alternatywne przedszkola są nowym zadaniem dla gmin, na które nie przekazano im środków z budżetu. "Wychowanie przedszkolne jest zadaniem własnym samorządów, realizowanym przez nie z dochodów własnych i nie jest to nowe zadanie" – podkreśliła Szumilas. Dodała, że "nie oznacza to jednak, że gminy będą bez pomocy". Przypomniała, że na tworzenie alternatywnych przedszkoli i wsparcie tzw. małych przedszkoli, które powstały w ostatnich latach, przeznaczono 240 mln euro ze środków Unii Europejskiej na lata 2007–2013. Szumilas poinformowała także, że niebawem ministerstwo edukacji wyda rozporządzenie dotyczące m.in. norm przeciwpożarowych, jakie będą obowiązywać w punktach czy zespołach przedszkolnych tworzonych, np. przy bibliotece czy świetlicy wiejskiej. Zgodnie nowelizacją ustawy o systemie oświaty z września ubiegłego roku i rozporządzenia do niej z stycznia br., możliwe jest tworzenie obok tradycyjnych przedszkoli placówek alternatywnych, np. zespołów wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych. W zespole wychowania przedszkolnego zajęcia mogą być prowadzone tylko w niektóre wybrane robocze dni tygodnia, natomiast w punkcie przedszkolnym – przez wszystkie robocze dni w tygodniu. Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, a tygodniowy – 12 godzin. Dotyczy to zarówno zespołu wychowania przedszkolnego, jak i punktu przedszkolnego. W alternatywnych przedszkolach zatrudnieni muszą być wykwalifikowani pedagodzy, ale pozostałe wymagania, np. lokalowe, są mniej rygorystyczne niż dla tradycyjnych przedszkoli. W placówkach tych podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w całości lub w części. Zajęcia – zarówno w zespole wychowania przedszkolnego, jak i w punkcie przedszkolnym – są organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci. Od kilku lat w Polsce, głównie dzięki środkom z Unii Europejskiej, tworzone są małe wiejskie przedszkola. Obecnie jest ich około 800, uczęszcza do nich około 9 tys. dzieci. Tworzeniu alternatywnych przedszkoli patronują m.in. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego i Federacja Inicjatyw Oświatowych. Wrześniowa nowelizacja ustawy o systemie oświaty usankcjonowała prawnie istnienie małych przedszkoli. Źródło: PAP
|