Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

 

Alternatywne przedszkola są nowością

Rzeczpospolita, 28 lutego 2008

Przepisy umożliwiające tworzenie tzw. alternatywnych przedszkoli obowiązują od niedawna, a tworzone dzięki nim punkty przedszkolne są zupełnie nową formą, stąd dużo pytań i wątpliwości – uważa wiceminister edukacji Krystyna Szumilas.
Rzeczpospolita - miniatura
 

Dlatego – mówiła Szumilas – Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało kampanię informacyjną dla samorządowców i rodziców, opracowało także specjalny informator oraz zapowiada wydanie materiałów szkoleniowych.

Wiceminister odpowiadając na pytanie Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz (PO), odparła zarzuty samorządowców, że alternatywne przedszkola są nowym zadaniem dla gmin, na które nie przekazano im środków z budżetu. "Wychowanie przedszkolne jest zadaniem własnym samorządów, realizowanym przez nie z dochodów własnych i nie jest to nowe zadanie" – podkreśliła Szumilas.

Dodała, że "nie oznacza to jednak, że gminy będą bez pomocy". Przypomniała, że na tworzenie alternatywnych przedszkoli i wsparcie tzw. małych przedszkoli, które powstały w ostatnich latach, przeznaczono 240 mln euro ze środków Unii Europejskiej na lata 2007–2013.

Szumilas poinformowała także, że niebawem ministerstwo edukacji wyda rozporządzenie dotyczące m.in. norm przeciwpożarowych, jakie będą obowiązywać w punktach czy zespołach przedszkolnych tworzonych, np. przy bibliotece czy świetlicy wiejskiej.

Zgodnie nowelizacją ustawy o systemie oświaty z września ubiegłego roku i rozporządzenia do niej z stycznia br., możliwe jest tworzenie obok tradycyjnych przedszkoli placówek alternatywnych, np. zespołów wychowania przedszkolnego i punktów przedszkolnych.

W zespole wychowania przedszkolnego zajęcia mogą być prowadzone tylko w niektóre wybrane robocze dni tygodnia, natomiast w punkcie przedszkolnym – przez wszystkie robocze dni w tygodniu. Minimalny dzienny wymiar zajęć wynosi 3 godziny, a tygodniowy – 12 godzin. Dotyczy to zarówno zespołu wychowania przedszkolnego, jak i punktu przedszkolnego.

W alternatywnych przedszkolach zatrudnieni muszą być wykwalifikowani pedagodzy, ale pozostałe wymagania, np. lokalowe, są mniej rygorystyczne niż dla tradycyjnych przedszkoli. W placówkach tych podstawy programowe wychowania i nauczania będą mogły być realizowane w całości lub w części.

Zajęcia – zarówno w zespole wychowania przedszkolnego, jak i w punkcie przedszkolnym – są organizowane w grupach liczących od 3 do 25 dzieci.

Od kilku lat w Polsce, głównie dzięki środkom z Unii Europejskiej, tworzone są małe wiejskie przedszkola. Obecnie jest ich około 800, uczęszcza do nich około 9 tys. dzieci. Tworzeniu alternatywnych przedszkoli patronują m.in. Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego i Federacja Inicjatyw Oświatowych. Wrześniowa nowelizacja ustawy o systemie oświaty usankcjonowała prawnie istnienie małych przedszkoli.

Źródło: PAP