Szkolenia drugiej grupy nauczycielek
Otwock, luty 2007
W podwarszawskim Otwocku spotkały się na pierwszym szkoleniu nauczycielki zainteresowane udziałem w projekcie MPwKW. Mają się dowiedzieć jak najwięcej o programie i swojej roli w nim.
We wzajemnym poznaniu pomagają osobiste "herby". Podczas zajęć warsztatowych staramy się zidentyfikować osoby i instytucje, z którymi Małe Przedszkola powinny współpracować. Najważniejsi są rodzice. Warto też mieć po swojej stronie sołtysa. W działania na rzecz dzieci trzeba także zaangażować wiele instytucji lokalnych.
Otwock, marzec 2007
Podczas drugiego szkolenia, które również odbyło się w Otwocku, Alina Kozińska przekonywała nauczycielki do zakładania stowarzyszeń rozwoju wsi. Ta wiedza wkrótce przyda się w praktyce.
Warszawa, marzec 2007
Trzecie szkolenie bylo poświęcone przede wszystkim obecności dzieci niepełnosprawnych w grupie przedszkolnej. Zajecia warsztatowe prowadziły: Małgorzata Rupar i Agnieszka Żarnecka. Uczestniczki opisywały sytuację dziecka niepełnosprawnego i jego odczucia, a także diagnozowały trudności, na jakie napotykają dzieci niepełnosprawne i nauczyciele, którzy chcą zapewnić im udział w edukacji.
Podczas szkolenia odwiedziłyśmy Przedszkole Integracyjne nr 6, gdzie zaprosiły nas: dyrektor Katarzyna Szczepkowska-Szczęśniak i psycholog Bogna Mackiewicz. Obie współpracują z FIO i prowadzą zajecia dla nauczycielek Małych Przedszkoli. Wizytę rozpoczęłyśmy od sali zajęć ruchowych, m. in. z zakresu integracji sensorycznej. Postanowiłyśmy wypróbować różne interesujące przyrządy, których działanie demonstrowała B. Mackiewicz. Szybko poczułyśmy się w przedszkolu jak u siebie :-)
Warszawa, kwiecień 2007
W programie przedostatniego szkolenia grupy 2. znalazły się m.in. zajęcia na temat metodyki pracy ze zróżnicowaną wiekowo grupą przedszkolną, prowadzone przez pedagog Katarzynę Szczepkowską-Szczęśniak. Poznałyśmy też zastosowanie idei konstruktywizmu społecznego w edukacji małych dzieci – dzięki Johnowi Scholtesowi i Arnoldowi van Hultenowi, naszym holenderskim ekspertom-wolontariuszom z Uniwersytetu Fontys.
K. Szczepkowska-Szczęśniak demonstruje zabawy ze sznurkiem. Jej naśladowanie jest wyzwaniem, ale dostarcza wiele radości.
Debata "Jak bardzo nauczyciel powinien ingerować w zabawę dzieci?", prowadzona przez naszych przyjaciół z Holandii oraz zajęcia warsztatowe – czego mozemy się nauczyć z praktyki w holenderskim przedszkolu pokazanym na filmie?
Eksperci z Holandii, Janina Zawadowska w roli tłumaczki i "filary" Małych Przedszkoli.
Jachranka, maj 2007
To już ostatnie szkolenie grupy. Spotkałyśmy się w Jachrance nad Zalewem Zegrzyńskim. Zajęcia warsztatowe prowadzone przez Monikę Werwicką były poświęcone współpracy z rodzicami. Zaczęłyśmy od wymiany doświadczeń na temat związanych z tym trudności i wzięłyśmy udział w symulacji zebrania z rodzicami.
Po zajęciach czas na miłe spędzenie ostatniego wspólnego wieczoru. Spotkaliśmy się w "góralskiej chacie" jednego z pobliskich ośrodków. W konkursie "Jaka to melodia" akompaniował nam koordynator projektu w woj. kujawsko-pomorskim, Mikołaj Gassen-Piekarski.
|