Wszyscy chcemy, by nasze dzieci lubiły, chciały i potrafiły się uczyć. Dlatego przyłączamy się do inicjatywy Rzecznika Praw Obywatelskich, który zaproponował wspólne wypracowanie lepszego modelu zadawania prac domowych.
O tym, że uczniowie, nauczyciele i rodzice cierpią z powodu prac domowych, RPO dowiaduje się w czasie spotkań w całym kraju. Alarmował o tym problemie już w styczniu 2019 roku ówczesną min. Annę Zalewską. Nadmierne obciążenie uczniów obowiązkami szkolnymi ma bowiem negatywny wpływ na życie całych rodzin, jest też niezgodne z nowoczesnymi trendami edukacyjnymi. W praktyce zadania domowe nie zawsze pomagają w procesie uczenia się, mogą natomiast doprowadzić do wzrostu zniechęcenia uczniów i pogłębienia się nierówności społecznych.
To właśnie z inicjatywy Rzecznika Praw Obywatelskich oraz edukacyjnych organizacji społecznych teraz powstał krótki poradnik, jak można zrobić to w Waszych szkołach (dokument do pobrania poniżej). Zachęcamy do zapoznania się z nim i stworzenia w szkole zespołu roboczego, który pomoże wypracować własne zasady zadawania prac domowych - z uwzględnieniem głosów uczniów i rodziców.
Inicjatywę koordynują Obywatele dla Edukacji, szczegóły można znaleźć na ich stronie www (link poniżej). Tam też można przesyłać swoje propozycje szkolnych zasad w tej sprawie. Jeśli już macie własny pomysł na ograniczanie ilości prac domowych, plan, program, czy regulamin - pokażcie go, tak by inni mogli się nimi zainspirować (w mediach społecznościowych używajcie hasztaga #zadaNIEdomowe).
Federacja Inicjatyw Oświatowych jest koalicjantem Obywateli dla Edukacji.
Broszura #zadaNIE domowe (PDF 739 KB)
O akcji na stronie RPO - strona zewnętrzna
O akcji na stronie Obywatele dla Edukacji - strona zewnętrzna
|