Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
od 4 grudnia 2013 r. ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Jak robią to Holendrzy (i czego się od nich uczyć)
środa, 09 października 2019 10:26
Autonomia szkół – holenderskie doświadczenia dla polskiej oświaty – taki był tytuł pierwszej dyskusji z cyklu Latające Konferencje. Gościła nas Ambasada Królestwa Niderlandów, spotkanie odbyło się 4 października 2019 r.
Logo: Latające Konferencje
 

 

Latające Konferencje posłużą zbieraniu doświadczeń zagranicznych, które mogą zostać wykorzystane w przygotowaniu programu „Polska Edukacja 2035”.

Konferencję otworzył Wiceambasador Królestwa Niderlandów Walter Oostelbos. poprowadził Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich, a wprowadzenia w temat dokonała Dorota Zmarżlak, członek Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP.

O holenderskim modelu oświaty mówili goście z tego kraju: Karolina Eckardt (Fundacja KREDA, John Scholtes (Fundacja SCALA), Arnold van Hulten, Edward Boudewijn Skubisz (Fundacja KRZYŻOWA i Fundacja ANNE FRANK). Swoje uwagi przedstawili także Martin Fitton  z Walii  oraz polscy prelegenci: Małgorzata Lewandowska (FIO), Grażyna Kowalik (wójt gminy Hanna), Agata Łuczyńska (Fundacja SZKOŁA z KLASĄ), Maciej Hawryluk (Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Dokudów). Wypowiadali się także wolontariusze programu „Polska Edukacja 2035” - studenci prawa: Inga Grela, Piotr Konieczny i Aleksander Hebda z Porozumienia Młodzieży Demokratycznej.

Wszyscy uczestnicy podkreślali potrzebę budowania autonomii szkół i działania nastawionego na proces i budowanie konsensusu – porozumienia dla edukacji ponad podziałami partyjnymi.

Z I Latającej Konferencji przygotowano wnioski:

  • wprowadzenia subwencji oświatowej na przedszkolaki – dzieci w wieku 3-5 lat,
  • zwiększenie autonomii dla samorządów w organizowaniu systemu oświaty – jeśli mieszkańcy w referendum zdecydują o przekazaniu wszystkich szkół innym organom prowadzącym, to zgodnie z Konstytucją mają do tego prawo,
  • powołanie Parlamentu oświatowego,
  • równe traktowanie wszystkich szkół: publicznych i niepublicznych, prowadzonych przez samorząd, jak i przez inne organy,
  • wzmocnienie finansowe Funduszu Inicjatyw Edukacyjnych,
  • wypracowanie standardów usług oświatowych.

Wszyscy uczestnicy dyskusji podkreślali, iż polityka edukacyjna winna być tworzona w sposób demokratyczny. Tylko praktykowanie demokracji poprzez stosowanie debat, konsultacji i innych narzędzi demokracji deliberatywnej zwieńczone konsensusem prowadzi do dobrej szkoły. Bez konsensusu, bez porozumienia nie ma dobrej oświaty.

Program „ Polska Edukacja 2035” zapoczątkowały korporacje samorządowe zaproszeniem do współpracy organizacji pozarządowych. Chcemy, aby polska szkoła w ciągu najbliższych 15 lat stała się jedną z najlepszych na świecie i zapewniła wszystkim uczniom optymalny rozwój i edukację. Aby to osiągnąć, konieczne jest wypracowanie wspólnej i trwałej strategii działania w oparciu o najlepsze doświadczenia oświatowe z kraju i z zagranicy.