Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Jak robią to Holendrzy (i czego się od nich uczyć)
środa, 09 października 2019 10:26
Autonomia szkół – holenderskie doświadczenia dla polskiej oświaty – taki był tytuł pierwszej dyskusji z cyklu Latające Konferencje. Gościła nas Ambasada Królestwa Niderlandów, spotkanie odbyło się 4 października 2019 r.
Logo: Latające Konferencje
 

 

Latające Konferencje posłużą zbieraniu doświadczeń zagranicznych, które mogą zostać wykorzystane w przygotowaniu programu „Polska Edukacja 2035”.

Konferencję otworzył Wiceambasador Królestwa Niderlandów Walter Oostelbos. poprowadził Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich, a wprowadzenia w temat dokonała Dorota Zmarżlak, członek Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP.

O holenderskim modelu oświaty mówili goście z tego kraju: Karolina Eckardt (Fundacja KREDA, John Scholtes (Fundacja SCALA), Arnold van Hulten, Edward Boudewijn Skubisz (Fundacja KRZYŻOWA i Fundacja ANNE FRANK). Swoje uwagi przedstawili także Martin Fitton  z Walii  oraz polscy prelegenci: Małgorzata Lewandowska (FIO), Grażyna Kowalik (wójt gminy Hanna), Agata Łuczyńska (Fundacja SZKOŁA z KLASĄ), Maciej Hawryluk (Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Dokudów). Wypowiadali się także wolontariusze programu „Polska Edukacja 2035” - studenci prawa: Inga Grela, Piotr Konieczny i Aleksander Hebda z Porozumienia Młodzieży Demokratycznej.

Wszyscy uczestnicy podkreślali potrzebę budowania autonomii szkół i działania nastawionego na proces i budowanie konsensusu – porozumienia dla edukacji ponad podziałami partyjnymi.

Z I Latającej Konferencji przygotowano wnioski:

  • wprowadzenia subwencji oświatowej na przedszkolaki – dzieci w wieku 3-5 lat,
  • zwiększenie autonomii dla samorządów w organizowaniu systemu oświaty – jeśli mieszkańcy w referendum zdecydują o przekazaniu wszystkich szkół innym organom prowadzącym, to zgodnie z Konstytucją mają do tego prawo,
  • powołanie Parlamentu oświatowego,
  • równe traktowanie wszystkich szkół: publicznych i niepublicznych, prowadzonych przez samorząd, jak i przez inne organy,
  • wzmocnienie finansowe Funduszu Inicjatyw Edukacyjnych,
  • wypracowanie standardów usług oświatowych.

Wszyscy uczestnicy dyskusji podkreślali, iż polityka edukacyjna winna być tworzona w sposób demokratyczny. Tylko praktykowanie demokracji poprzez stosowanie debat, konsultacji i innych narzędzi demokracji deliberatywnej zwieńczone konsensusem prowadzi do dobrej szkoły. Bez konsensusu, bez porozumienia nie ma dobrej oświaty.

Program „ Polska Edukacja 2035” zapoczątkowały korporacje samorządowe zaproszeniem do współpracy organizacji pozarządowych. Chcemy, aby polska szkoła w ciągu najbliższych 15 lat stała się jedną z najlepszych na świecie i zapewniła wszystkim uczniom optymalny rozwój i edukację. Aby to osiągnąć, konieczne jest wypracowanie wspólnej i trwałej strategii działania w oparciu o najlepsze doświadczenia oświatowe z kraju i z zagranicy.