ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Jak robią to Holendrzy (i czego się od nich uczyć) |
środa, 09 października 2019 10:26 |
Autonomia szkół – holenderskie doświadczenia dla polskiej oświaty – taki był tytuł pierwszej dyskusji z cyklu Latające Konferencje. Gościła nas Ambasada Królestwa Niderlandów, spotkanie odbyło się 4 października 2019 r.
Latające Konferencje posłużą zbieraniu doświadczeń zagranicznych, które mogą zostać wykorzystane w przygotowaniu programu „Polska Edukacja 2035”. Konferencję otworzył Wiceambasador Królestwa Niderlandów Walter Oostelbos. poprowadził Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich, a wprowadzenia w temat dokonała Dorota Zmarżlak, członek Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP. O holenderskim modelu oświaty mówili goście z tego kraju: Karolina Eckardt (Fundacja KREDA, John Scholtes (Fundacja SCALA), Arnold van Hulten, Edward Boudewijn Skubisz (Fundacja KRZYŻOWA i Fundacja ANNE FRANK). Swoje uwagi przedstawili także Martin Fitton z Walii oraz polscy prelegenci: Małgorzata Lewandowska (FIO), Grażyna Kowalik (wójt gminy Hanna), Agata Łuczyńska (Fundacja SZKOŁA z KLASĄ), Maciej Hawryluk (Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Dokudów). Wypowiadali się także wolontariusze programu „Polska Edukacja 2035” - studenci prawa: Inga Grela, Piotr Konieczny i Aleksander Hebda z Porozumienia Młodzieży Demokratycznej. Wszyscy uczestnicy podkreślali potrzebę budowania autonomii szkół i działania nastawionego na proces i budowanie konsensusu – porozumienia dla edukacji ponad podziałami partyjnymi. Z I Latającej Konferencji przygotowano wnioski:
Wszyscy uczestnicy dyskusji podkreślali, iż polityka edukacyjna winna być tworzona w sposób demokratyczny. Tylko praktykowanie demokracji poprzez stosowanie debat, konsultacji i innych narzędzi demokracji deliberatywnej zwieńczone konsensusem prowadzi do dobrej szkoły. Bez konsensusu, bez porozumienia nie ma dobrej oświaty. Program „ Polska Edukacja 2035” zapoczątkowały korporacje samorządowe zaproszeniem do współpracy organizacji pozarządowych. Chcemy, aby polska szkoła w ciągu najbliższych 15 lat stała się jedną z najlepszych na świecie i zapewniła wszystkim uczniom optymalny rozwój i edukację. Aby to osiągnąć, konieczne jest wypracowanie wspólnej i trwałej strategii działania w oparciu o najlepsze doświadczenia oświatowe z kraju i z zagranicy.
|