ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
FIO przygotuje propozycje zmian prawnych |
czwartek, 19 lutego 2015 17:41 |
W najbliższym czasie Federacja Inicjatyw Oświatowych przygotuje propozycje zmian w ustawie o systemie oświaty, które wyeliminują niespójności prawne utrudniające ratowanie małych wiejskich szkół przed likwidacją - ustalono 18 lutego 2015 r. na spotkaniu przedstawicieli organizacji związanych z oświatą niezależną i władz Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Dyskusja na spotkaniu z minister Joanną Kluzik-Rostkowską dotyczyła wyzwań, jakim musi sprostać system edukacji oraz obszarów i metod możliwej współpracy, dzięki której doświadczenia 25 lat oświaty niezależnej mogłyby zostać wykorzystane z pożytkiem dla kraju. Ustalono obszary i zasady prowadzenia dalszego dialogu. Najważniejszym tematem spotkania w MEN był problem likwidacji małych wiejskich szkół i ich przekazywania innym organom prowadzącym. FIO przedstawiła ten problem na konkretnych przykładach gmin wiejskich, wykazując niespójności w prawie oświatowym. W naszym przekonaniu małe szkoły powinny być przejmowane przez stowarzyszenia o otwartej formule członkostwa, tworzone przez lokalnych działaczy społecznych i rodziców - osoby najbardziej zainteresowane, by szkoła stała się nie tylko miejscem nauki na odpowiednim poziomie, ale także ośrodkiem życia kulturalnego, społecznego i obywatelskiego. Minister Kluzik-Rostkowska zadeklarowała, że będzie patronować działaniom upowszechniającym "matrycę" – opracowany w FIO kalkulator oświatowy, który umożliwia samorządom i szkołom obliczanie wysokości należnej dotacji oświatowej.
Uczestnicy spotkaniaZe strony MEN w spotkaniu uczestniczyły:
Szkolnictwo niezależne reprezentowali przedstawiciele dziesięciu organizacji pozarządowych prowadzących szkoły lub działających na rzecz edukacji:
Zespół oświaty niezależnejWynikiem prac zespołu oświaty niezależnej jest identyfikacja najważniejszych wyzwań, którym - zdaniem jego członków - w najbliższych latach musi sprostać system edukacji, a z których każde zasługuje na szczególną uwagę i wymaga zdecydowanych, pilnych działań:
Działając od lat w obszarze edukacji, organizacje tworzące Zespół czują się zobowiązane aktywnie pracować w celu naprawy tego, co działa źle i zapobiegania zagrożeniom dla edukacji narodowej. Organizacje te reprezentują często rozbieżne rozwiązania programowe. Łączy je jednak troska o dobro Rzeczypospolitej, myślenie w kategoriach społeczeństwa obywatelskiego i państwa kierującego się w swoim działaniu zasadą pomocniczości. Dzięki temu członkowie Zespołu potrafią dyskutować i wypracowywać wspólne stanowisko. Działają niezależnie od jakiegokolwiek ruchu politycznego.
|