ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Największe badanie nauczycieli – rozpoczęte |
czwartek, 17 stycznia 2013 19:57 |
Polska jest jednym z 34 państw, w których w 2013 r. odbywa się druga edycja Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się – TALIS (Teaching and Learning International Survey). To najbardziej wszechstronne badanie dotyczące nauczycieli.
W styczniu rozpoczęła się w Polsce rekrutacja szkół do badania, które obejmie 600 placówek i 12 tys. nauczycieli. Jak mówi prof. Rafał Piwowarski z Instytutu Badań Edukacyjnych, Krajowy Kierowniki Projektu, dzięki badaniu nauczyciele i dyrektorzy mogą pośrednio wpływać na kształtowanie polityki oświatowej. – Dzięki anonimowym ankietom mogą wyrazić swoje opinie i przekonania dotyczące m.in. sposobów nauczania, tego, w jaki sposób się doskonalą, w jakich warunkach pracują, jakie konsekwencje ma ocena ich pracy. A porównać mogą je z opiniami kilkudziesięciu tysięcy nauczycieli z całego świata - wyjaśnia prof. Piwowarski. TALIS pokazuje też, kim są nauczyciele – średnią ich wieku, informacje o ich wykształceniu czy płci. Raport krajowy z badania ma zostać opublikowany pod koniec 2014 r. Pół roku wcześniej ma zostać zaprezentowany raport międzynarodowy. Podobne badanie prowadzono w polskich gimnazjach w 2008 r. Okazało się, że polscy nauczyciele są stosunkowo dobrze wykształceni. – Odsetek dokształcających się nauczycieli jak i liczba dni, które przeznaczają na kształcenie zawodowe były powyżej średniej dla tego badania – mówi prof. Piwowarski. – Były to odpowiednio 90 proc. i 29 dni w roku. Są ambitni jeśli chodzi o doskonalenie zawodowe, ale nie zawsze znajdują odpowiednią dla siebie ofertę. Taki problem ma aż 39 proc. nauczycieli z naszego kraju.
|