Małe Przedszkole w Każdej Wsi Federacja Inicjatyw Oświatowych Warszawa 2007
Książka zawiera wiele tekstów napisanych z nadzieją, że pomogą one rodzicom, nauczycielom, członkom stowarzyszeń wiejskich, samorządowcom i wszystkim innym zainteresowanym tworzeniem Małych Przedszkoli. Autorzy dzielą się w niej dwuletnimi doświadczeniami z projektu, w którym powstało 65 placówek edukacji przedszkolnej.
"Mamy nadzieję, że lektura tej publikacji podpowie Czytelnikom sprawdzone rozwiązania, zainspiruje do wdrażania swoich pomysłów, a tym samym przyczyni się do dalszego rozwoju edukacji przedszkolnej na wsi. Z całego serca tego życzymy" - piszą we wstępie Elżbieta Tołwińska-Królikowska, koordynatorka programu i Alina Kozińska-Bałdyga, prezeska Federacji Inicjatyw Oświatowych.
Autorzy: Monika Ebert, Anna Florek, Mikołaj Gassen-Piekarski, Magdalena Gerlecka, Anna Gromadzka, Aleksandra Górecka, Katarzyna Hamerlak, Ewa Kędracka-Feldman, Mirosława Kucol, Alina Kozińska-Bałdyga, Zbigniew Ligus, Bogna Mackiewicz, Stanisława Płaszczyńska, Henryka Sajnóg, Tomasz Siemież, Katarzyna Stachańska, Katarzyna Szczepkowska-Szczęśniak, Elżbieta Szymańska, Elżbieta Tołwińska-Królikowska, Katarzyna Uniszewska, Jolanta Walicka, Beata Wasiuk, Małgorzata Wiśniewska
Wstęp
I. O PROGRAMIE
- A. Kozińska-Bałdyga: Geneza programu Małe Przedszkole w Każdej Wsi
- E. Tołwińska-Królikowska: Opis projektu Małe Przedszkole w Każdej Wsi
II. O MAŁYM PRZEDSZKOLU
- E. Tołwińska-Królikowska: Czym jest Małe Przedszkole — opis modelu
- A. Kozińska-Bałdyga: Dlaczego Małe Przedszkole powinno być prowadzone przez stowarzyszenie rodziców i innych mieszkańców wsi?
- Statut Małego Przedszkola
- Sylwetka absolwenta Małego Przedszkola
III. JAKOŚĆ MAŁEGO PRZEDSZKOLA
- E. Kędracka-Feldman: O jakości Małego Przedszkola
- Uczestnicy Grupy ds. Jakości Małego Przedszkola
IV. PORADNIK MAŁEGO PRZEDSZKOLA
Jak wychować wymarzonego absolwenta Małego Przedszkola
- K. Szczepkowska-Szczęśniak: Wstęp
- K. Szczepkowska-Szczęśniak, K. Uniszewska: Rozwój poznawczy
- B. Mackiewicz: Rozwój społeczno-moralny
- A. Górecka: Rozwój uczuć i woli
- K. Szczepkowska-Szczęśniak, K. Uniszewska: Rozwój fizyczny
Jak pracować z grupą zróżnicowaną wiekowo
- A. Florek: Małe Przedszkole — idea i organizacja
- K. Szczepkowska-Szczęśniak: Metodyka pracy z przedszkolną grupą zróżnicowaną wiekowo
- B. Wasiuk: Organizacja pracy w przedszkolnej grupie zróżnicowanej wiekowo
Wspieranie rozwoju dziecka w Małym Przedszkolu
- B. Mackiewicz: Jak wspierać rozwój dziecka w przedszkolu
Jak pracować z rodzicami w Małym Przedszkolu
- A. Florek: Wstęp
- M. Wiśniewska: Przedszkole widziane oczami rodzica
- A. Florek: Współpraca przedszkola z rodzicami i instytucjami znaczącymi
- A. Florek: Kształtowanie relacji rodzic — nauczyciel w przedszkolu
- A. Gromadzka: Zanim przedszkolak zostanie przedszkolakiem
- K. Hamerlak: Współpraca z rodzicami dziecka niepełnosprawnego
Małe Przedszkole w środowisku
- M. Ebert: Jak założyć przedszkole niepubliczne
- Z. Ligus: Jak pozyskać przychylność wójta
- T. Siemież: Małe Przedszkole jako Centrum Aktywności Środowiska Lokalnego
Małe Przedszkole w Każdej Wsi (PDF - 2739 KB)
|