
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Mała Szkoła, Małe Przedszkole – nowe idee w edukacji wiejskiej Bliżej Przedszkola, 2 października 2009. Autorka: Dorota Kamińska Finlandia jest krajem, który może pochwalić się bardzo wysokimi efektami nauczania, na które znaczący wpływ ma wzorcowo zorganizowany systemem edukacji, począwszy od najniższego szczebla, jakim jest pre-school/ pre-primary education, czyli edukacja przedszkolna. W czym tkwi ten sekret?
Nowe idee w edukacji wiejskiej – Małe Szkoły, Małe Przedszkola to projekt realizowany w latach 2008–2009 przez dwie organizacje: Federację Inicjatyw Oświatowych i Towarzystwo Rozwijania Inicjatyw Oświatowych w ramach Programu Unii Europejskiej Leonardo da Vinci 2008. Uczestnikami projektu są nauczyciele i dyrektorzy wiejskich przedszkoli i szkół podstawowych, animatorzy, trenerzy wyszkoleni i pracujący w ramach programów realizowanych przez FIO oraz nauczyciele członkowie TRIO – liderzy wychowania przedszkolnego, edukatorzy programu Małe Wiejskie Przedszkole (realizowanego w latach 2000–2005 przy finansowym wsparciu MEN), pracujący na rzecz placówek wiejskich.
Cele projektu
Głównym założeniem projektu jest więc zaspokajanie potrzeb nauczycieli pracujących w małych wiejskich szkołach i przedszkolach, dla których oferta szkoleniowa nie jest dostosowana. Dlatego zakładanym rezultatem jest przygotowanie grupy trenerów i animatorów do prowadzenia szkoleń z nauczycielami, dyrektorami i organami prowadzącymi małe wiejskie szkoły czy przedszkola. Dotychczas w ramach projektu zrealizowano następujące działania:
Dlaczego Walia i Finlandia?Walia i jej magiczny sposób na reformę oświaty oraz Finlandia – państwo osiągające najwyższe wyniki w nauce wg badań PISA. Dwa państwa o zróżnicowanej historii, kulturze i geografii, ale o wspólnych priorytetach dotyczących edukacji małego dziecka... Cud dzieciństwa czyli edukację przedszkolną w Finlandii poznaliśmy na przykładzie funkcjonowania Ośrodka Dziennej Opieki w Kajaani. Jak wiemy, Finlandia (Suomi) jest jednym z krajów europejskich, który może pochwalić się wysokimi efektami nauczania (popartymi najlepszymi wynikami osiągniętymi przez uczniów fińskich w międzynarodowej klasyfikacji PISA), na które znaczący wpływ ma zapewne wzorcowo zorganizowany systemem edukacji, począwszy od najniższego szczebla, jakim jest pre-school/pre-primary education, czyli edukacja przedszkolna. Przeanalizujmy zatem, w czym tkwi ten sekret... Otóż najistotniejszym wyznacznikiem owego sukcesu jest zapewne fakt, że w świetle obowiązującego prawa w Finlandii każde dziecko ma prawo do edukacji przedszkolnej, a władze lokalne są zobowiązane do zapewnienia jej wszystkim dzieciom w wieku od 9 miesięcy do 6 lat, niezależnie od ich pochodzenia, religii czy też statusu materialnego. Wychowanie przedszkolne nie jest tu obowiązkowe, ale każda gmina jest zobowiązana do zaoferowania tej usługi.
|