ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.
Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558
Mała Szkoła Ośrodkiem Rozwoju Wsi |
Program "Mała Szkoła Ośrodkiem Rozwoju Wsi" to odpowiedź Federacji Inicjatyw Oświatowych na zjawisko likwidacji wiejskich szkół. Za program "Mała Szkoła" Federacja otrzymała w 2001 roku Nagrodę Główną Pro Publico Bono dla inicjatyw obywatelskich.
Rozumiemy punkt widzenia władz samorządowych, które starają się racjonalnie gospodarować pieniędzmi podatników. Nie godzimy się jednak, by o przyszłości wsi, regionu i całego kraju decydowały wyłącznie argumenty finansowe (koszty utrzymania szkół) i demograficzne (malejąca liczba uczniów), którymi w takich sytuacjach kierują się władze gminne. Równie ważne, jeśli nie ważniejsze, są względy społeczne, a te zazwyczaj przemawiają za pozostawieniem szkoły we wsi. Szkoła jest bowiem często dla wsi jedynym ratunkiem przed degradacją. Dlatego wspieramy rodziców i środowiska lokalne w ich dążeniach, pomagając:
Od 1999 roku w Polsce powstało około 300 Małych Szkół prowadzonych przez organizacje pozarządowe i osoby prywatne. Status Małej Szkoły nie zależy od liczby uczniów ani od wielkości budynku. Najmniejsza Mała Szkoła - w Nowicy (Małopolska) – ma 4 uczniów, największa - w Piekiełku (także Małopolska) – około 200. Małe Szkoły mieszczą się w budynkach tzw. 1000-latek i w małych chatach wiejskich, w zabytkowych budynkach i nowoczesnych pawilonach. Tym, co je łączy, jest świadomość ich twórców, że droga do Europy wiedzie przez edukację. Małe Szkoły – to lokalne centra rozwoju. Stowarzyszenia Rozwoju Wsi prowadzą w nich szkolenia dla dorosłych (m.in. dla rolników, dofinansowywane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa), przedszkola, świetlice, kawiarenki internetowe, zajęcia profilaktyczne i wyrównawcze dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W budynku szkolnym są organizowane imprezy okolicznościowe integrujące społeczność lokalną (święta dziecka, matki, babci itp.), zebrania wiejskie, wesela i przyjęcia. W ich organizacji bierze udział cała społeczność wsi: także Koła Gospodyń Wiejskich, straż pożarna, parafia. Dzięki przejęciu szkoły zmienia się sposób myślenia mieszkańców wsi. Uczą się oni zarządzania, samodzielności, inicjatywy, wieś rozwija się, aby utrzymać placówkę oświatową, stowarzyszenia podejmują działania gospodarcze, zdobywają na ten cel środki z funduszy Unii Europejskiej. Środowiska wiejskie przyczyniają się w ten sposób do transformacji swoich gmin, regionów i całego kraju. Mała Szkoła – to przykład ogromnych możliwości, jakie daje uspołecznienie. Praktyka i badania naszych ekspertów dowiodły, że Małe Szkoły, doglądane i kontrolowane przez rodziców i mieszkańców, oferują lepsze warunki nauki (większość z nich ma na przykład pracownie komputerowe) oraz są bliższe i bardziej przyjazne uczniom. Dzięki temu zapewniają znakomite wyniki nauczania. Średnia wyników w Małych Szkołach jest taka jak w szkołach miejskich i znacznie wyższa od średniej na wsi. Tak rozumiane długofalowe zyski z utrzymania wiejskich placówek oświatowych obalają mit o oszczędnościach, jakie daje likwidacja.
Więcej o programie:A. Kozińska-Bałdyga – "Małe Szkoły - jak to było"
Mapa Małych SzkółW okresie trwania programu liczba Małych Szkół wzrosła z nieco ponad 60 w 2000 roku do ponad 200 w roku 2003. Szczegłowe mapy (otwierają się po kliknięciu w obrazek) i spis placówek, zawdzięczamy panu Józefowi Kunickiemu z Olecka, pierwszemu administratorowi strony FIO. Dziękujemy :-)
Spis Małych Szkół - stan ze stycznia 2003 r.
Piszcie do nas!Nasz kilkuosobowy zespół nie jest w stanie rok po roku śledzić losów kilkuset samodzielnych placówek, ani poznać potrzeb innych, którym w przyszłości może być potrzebne podobne wsparcie. Będziemy wdzięczni za wszelkie sygnały i informacje od Was. Twórcy Małych Szkół – obecnych i przyszłych! Czekamy na Wasze listy i maile. Piszcie do nas, jeśli chcecie podjąć stałą współpracę, uzupełnić i zaktualizować swoje dane, opowiedzieć innym o Waszych sukcesach i porażkach, założyć stowarzyszenie, przejąć szkołę, której grozi likwidacja FIO wspiera Małe Szkoły, ale ich nie kontroluje. Pomagamy tym, którzy zwracają się o pomoc – dopóki jej potrzebują. Współpracujemy na stałe z tymi, którzy mogą i chcą dzielić się doświadczeniami. Wiele "naszych" Małych Szkół stanęło na własnych nogach, okrzepło i żyje własnym życiem.
Święto Małej SzkołyOd 2004 roku redakcja miesięcznika "Mała Szkoła. Aktywność i przedsiębiorczość na wsi" patronowala obchodom Święta Małej Szkoły. Główną ideą Święta jest integracja środowisk związanych z programem i nauczenie stowarzyszeń prowadzących szkoły działania w partnerstwie i realizacji wspólnych projektów. Każde Święto jest organizowane pod innym hasłem, a Małym Szkołom oferujemy innego rodzaju pomoc. W 2006 roku były to książki, w 2004 – komputery. W 2006 r. Święto było częścią akcji Cała Polska Czyta Dzieciom, organizowanej przez Fundację ABC XXI wiek. Regionalne obchody odbywały się w czerwcu i lipcu w całej Polsce. Centralnym obchodom w Warszawie towarzyszyło rozstrzygnięcie konkursu Rozczytane Wsie, w którym za cel postawiliśmy sobie odrodzenie czytelnictwa na wsi. Efektem konkursu jest powstanie przy Małych Szkołach bibliotek otwartych dla wszystkich mieszkańców wsi. Książkami przekazanymi przez Wydawnictwa nagrodziliśmy 21 miejscowości: Lipiny, Węsiory, Grążawy, Kamieńskie Młyny, Mchawa, Skrzypkowo, Ciosmy, Fornetka, Skalnik, Dłużew, Kałęczyn, Miecze, Siedlice, Chojny, Gogolewo, Kłoda, Korzecznik, Podgórze, Cichobórz, Głodnica, Huta Józefów i Łutowiec. Serdecznie dziękujemy Ofiarodawcom.
Więcej o Konkursie Rozczytane Wsie
|