Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1 procent podatku.

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Jaka powinna być polska szkoła?
Na tak postawione pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy II Samorządowej Debaty Oświatowej, zorganizowanej 11 kwietnia 2019 r. w Warszawie przez Związek Miast Polskich wraz innymi korporacjami samorządowymi. W trakcie dyskusji głos zabrała wiceprezeska FIO Alina Kozińska-Bałdyga.
Debata samorządowa 11.04.2019 r.
 

 

Uczestnicy skierowali do rządu RP apel o podjęcie rzetelnej debaty na temat sytuacji oświatowej, w tym o wypracowanie standardów oświatowych, sposobu wynagradzania nauczycieli, a także sposobu obliczania subwencji oświatowej. Za szczególnie istotne uznano jednoznaczne okreslenie zobowiązań rządu i samorządu, dotyczących finansowania oświaty.

W debacie wzięli udział samorządowcy, eksperci oświatowi, przedstawiciele organizacji pozarządowych, kadry kierowniczej szkół. Mimo zaproszenia nie przybył żaden przedstawiciel rządu.

Samorządowcy w dyskusji przypominali, że w systemie oświaty jest zbyt mało pieniędzy i bez dołożenia środków nie da się poprawić sytuacji. Powoływano się na statystyki, z których wynika, że w Polsce na jednego mieszkańca wydaje się 582 euro rocznie, podczas gdy średnia w Europie wynosi ponad 1400 euro. Samorządowcy pokazywali - na przykładach własnych jednostek - ile dopłacają do subwencji oświatowej.

III Sektor gotowy do tworzenia nowej polityki oświatowej

W dyskusji głos zabrała wiceprezeska FIO Alina Kozińska-Bałdyga. Podkreśliła, że na sali obrad są także przedstawiciele innych organizacji pozarządowych zajmujących się oświatą. - To obywatele przed trzydziestu laty wymyślili szkoły społeczne prowadzone przez inne organy niż państwo. To obywatele, mieszkańcy wsi, przed dwudziestu laty sprzeciwili się błędom reformy ministra Handkego i zaczęli zakładać w miejsce likwidowanych szkół samorządowych swoje szkoły społeczne. Pozarządowe organizacje edukacyjne, wraz z całym III sektorem, są gotowe, aby wspólnie z samorządami tworzyć obywatelską reformę oświaty - zadeklarowała

Jak podkreśliła, powinna to być reforma samorządowa i jednocześnie pozarządowa, a jej fundamentem muszą być określone na nowo zasady finansowania. - Politykę [oświatową] robi się przede wszystkim pieniędzmi. I ta polityka powinna być uzgodniona, nie tylko skonsultowana, ale wypracowana z samorządami i całym społeczeństwem - stwierdziła wiceprezeska FIO.

- Trzeci Sektor, organizacje pozarządowe są gotowe do współpracy – zadeklarowała Alina Kozińska-Bałdyga. Nagranie jej wystąpienia do obejrzenia tutaj (wraz z całym przebiegiem debaty).

Raport o wydatkach na oświatę

Raport przygotowany przez Związek Miast Polskich i pozostałe korporacje samorządowe wykazał, że od 2004 roku sytuacja się pogarsza i samorządy z roku na rok coraz więcej muszą dopłacać do edukacji: o ile w 2004 r. subwencja oświatowa wystarczała na pokrycie 98% wydatków na pensje nauczycieli, to w roku 2018 już zaledwie na 85% wydatków płacowych.

Jak wskazano, gwałtowny wzrost luki finansowej nastąpił w latach 2017 i 2018 r., po wprowadzeniu reformy edukacji minister Zalewskiej, która – zdaniem samorządowców – została niedoszacowana na kwoty liczone w miliardach.

 

 

Ikonka pobierzRaport o finansowaniu oświaty w Polsce w latach 2004-2018 (PDF 726 KB)