Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

VIII Forum (2001)
 

Młodzież - dziś, jutro, pojutrze

VIII Forum Inicjatyw Oświatowych
Sejm, 6–7 kwietnia 2001 r.

8 Forum Inicjatyw Oświatowych - banner
 

Podczas tego Forum oddaliśmy głos młodzieży, która mówiła o swoich problemach, obawach przed nową maturą, potrzebie wyposażenia szkół wiejskich w komputery, internecie jako źródle informacji.

 

Wystąpienie Beaty Szemis, uczennicy Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Kochanowskiego w Olecku

Szanowni Państwo, Droga Młodzieży!

VIII Forum Inicjatyw Oświatowych odbywa się pod hasłem: "Młodzież dziś, jutro, pojutrze". Aby zebrać opinie o problemach związanych z reformą oświaty przygotowaliśmy forum dyskusyjne w internecie pod adresem www.lo.olecko.pl/webforum oraz www.interklasa.pl. W ciągu kilku tygodni znalazło się tam ponad 300 wpisów.

Młodzież z całej Polski bardzo chętnie wypowiadała się na różne tematy, m.in.:

  • Komputer – szansa dla młodych ze wsi;
  • Nowa matura;
  • Internet – źródło informacji;
  • Problemy młodych w XXI wieku;
  • Czy są prawdziwi pedagodzy w tym kraju.

Najwięcej głosów pojawiło się pod hasłem "Nowa matura" – i jest to całkiem uzasadnione. Było dużo przeciwników; chociaż pojawiły się też głosy zwolenników. Reforma oświaty jest konieczna, zmiana egzaminu maturalnego również, ale jak każda nowa sprawa budzi ona wiele wątpliwości, które należałoby usunąć. Żadnej reformy nie można przeprowadzić bez pewnych nakładów finansowych. Reformy o oświaty też nie.

Reforma musi mieć w pełni poparcie nauczycieli, ponieważ oni będą ją realizować; dziś tak nie jest.

Matura ma być połączona z egzaminem wstępnym na uczelnie. Uczelnie zapowiadają natomiast, że będą obserwować i może wprowadzą swoje, wewnętrzne egzaminy. Skutek – podwójne przygotowanie w dalszym ciągu i stosunkowo różne wymagania.

Warunki techniczne – część szkół nie ma warunków do przeprowadzenia nowej matury. Chodzi tu o np. złe nagłośnienie, które wiąże się z dużą powierzchnią sal.

Matury mają być sprawdzane przez egzaminatorów z zewnątrz. Już dziś są wprowadzane cięcia finansowe na szkolenie egzaminatorów. Mówi się o obniżeniach stawek za sprawdzanie prac. Nauczyciele już dziś powoli rezygnują z funkcji egzaminatorów.

Jestem uczennicą L.O. im. Jana Kochanowskiego w Olecku. Pochodzę z woj. warmińsko-mazurskiego i powyższe refleksje są pochodną przeprowadzonej już próbnej matury. Nauczyciele jak i uczniowie wyrażają ogólną niechęć i niezadowolenie. Pozwolę sobie teraz przytoczyć kilka różnych wypowiedzi na temat reformy oświaty i przyszłej matury:

  • Nowa matura jest bez sensu – dużo niedociągnięć. Nauczyciele straszą nas nową maturą, a oni sami są z pewnością nie mniej przerażeni.
  • Ta matura to wymysł. Według mnie i na pewno większości uczniów matura nie powinna być wprowadzona teraz, powinna dotyczyć uczniów gimnazjów.
  • Nowa matura to kolejny nieprzewidywalny wybryk rządowy wymagający nie tylko nakładów finansowych, ale także programów nauczania. Ani jeden z tych czynników nie jest nam dany. Jak mamy pisać nowe matury, jeśli uczymy się na podstawie starych programów nauczania? Ciekawe ile reformatorów zdałoby nową maturę?
  • My uczniowie klas drugich i trzecich nie jesteśmy w stanie opanować wymaganego materiału.
  • Niektórym nowa matura jest zamkniętą bramką do dalszej nauki. Ciągle wiemy bardzo małofachowcy natomiast wypowiadają się w sposób demagogiczny.
  • To nas przeraża, a przecież ci ludzie i cała reforma ma nam pomóc.

Dowodem słuszności wprowadzenia nowej reformy oświaty oraz nowej matury są inne głosy młodzieży. Cytuję:

  • Wszyscy, którzy się przygotowują do nowej matury nie będą mieli żadnych problemów. Powinno się ją zdać jak najlepiej. Jeżeli się myśli o studiach, to trzeba pracować bardzo dużo. Cieszymy się, że będzie w końcu oceniona naprawdę obiektywnie.
  • Ze względu na podział matury na wewnętrzną i zewnętrzną nie trzeba będzie zdawać żadnych egzaminów na studia. Matura będzie dowodem rzeczywistego stanu wiedzy, a nie sympatii nauczycieli.

Reasumując: wypowiedzi nauczycieli i uczniów przesiąknięte są obawami odnośnie nowej matury. Być może powtórzę się, ale powiem, że aby wcielić w życie kolejną reformę – w tym przypadku nową maturę, od której zależała będzie nasza przyszłość, potrzebny jest czas i jeszcze raz czas.

Następnie poruszę kolejny, równie chętnie podejmowany temat na Forum – "Problemy młodzieży XXI wieku"

Młodzi ludzie nie są wyizolowaną grupą społeczeństwa. Ich problemy są składową życia współczesnego. Okazuje się, że jest ich coraz więcej, są mocniej widoczne i coraz bardziej się nasilają. Głosy są niepokojące.

Najczęstszymi problemami wśród młodzieży są używki (alkohol, narkotyki, papierosy). Młodzi ludzie bez problemu mogą nabyć napoje alkoholowe, papierosy, mimo zakazów i wywieszek typu: "Młodzieży do lat 18 alkoholu nie sprzedajemy".

Narkotyki są współcześnie problemem wielu szkół. Niektóre szkoły wynajmują ochronę i nie wpuszczają obcych osób. Jednak to nie przeszkadza dilerom, gdyż można ich spotkać pod szkołą, w dyskotekach i tam gdzie mają dostęp do łatwo ulegającej wpływom młodzieży. Na rynku obecnie jest dostęp do wielu rodzajów narkotyków, które nieustannie zmieniają swoje nazwy, skład i działanie. Kupno narkotyków i alkoholu prowadzi często do kradzieży, a takie do wzrostu przestępczości. Wielu młodych pod wpływem używek popełnia samobójstwa. Aby temu zapobiec media, prasa i inne środki przekazu powinny kłaść większy nacisk na te problemy. Tak twierdzą młodzi. Ciągłe zmiany, wieczny pośpiech w codziennym życiu przerażają nas – młodych ludzi. Jednak mamy nadzieję, że wprowadzane reformy zapewnią nam lepszy start w dorosłe życie.

 

Materiały

ikonka pobierzProgram (PDF - 59 KB)

ikonka pobierzOdpowiedzi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie Nowej Matury (PDF - 58 KB)

ikonka pobierzPropozycje zmian w ustawie o systemie oświaty (PDF - 97 KB)

 

Organizatorzy

  • Federacja Inicjatyw Oświatowych
  • Fundacja Edukacja dla Demokracji
  • Towarzystwo Rozwoju Inicjatyw Oświatowych
  • III Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Warszawie