Najczęściej zadawane pytania
Zastrzeżenia prawne
Wskazówki dla użytkowników
Start Kontakt Mapa serwisu
1,5 proc. podatku dla OPP

KRS 0000148854

Federacja Inicjatyw Oświatowych
ma status
organizacji pożytku publicznego (OPP).
Pomóż nam ratować i wspierać
małe wiejskie szkoły -
przekaż FIO 1,5 procenta podatku.

Nasze konto:
93 1020 1026 0000 1502 0382 2558

Należymy do:

Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich Federacja Organizacji Służebnych MAZOWIA Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych

Największe badanie nauczycieli – rozpoczęte
czwartek, 17 stycznia 2013 19:57
Polska jest jednym z 34 państw, w których w 2013 r. odbywa się druga edycja Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się – TALIS (Teaching and Learning International Survey). To najbardziej wszechstronne badanie dotyczące nauczycieli.
TALIS 2013 - logo
 

W styczniu rozpoczęła się w Polsce rekrutacja szkół do badania, które obejmie 600 placówek i 12 tys. nauczycieli.

Jak mówi prof. Rafał Piwowarski z Instytutu Badań Edukacyjnych, Krajowy Kierowniki Projektu, dzięki badaniu nauczyciele i dyrektorzy mogą pośrednio wpływać na kształtowanie polityki oświatowej. – Dzięki anonimowym ankietom mogą wyrazić swoje opinie i przekonania dotyczące m.in. sposobów nauczania, tego, w jaki sposób się doskonalą, w jakich warunkach pracują, jakie konsekwencje ma ocena ich pracy. A porównać mogą je z opiniami kilkudziesięciu tysięcy nauczycieli z całego świata - wyjaśnia prof. Piwowarski. TALIS pokazuje też, kim są nauczyciele – średnią ich wieku, informacje o ich wykształceniu czy płci.

Raport krajowy z badania ma zostać opublikowany pod koniec 2014 r. Pół roku wcześniej ma zostać zaprezentowany raport międzynarodowy.

Podobne badanie prowadzono w polskich gimnazjach w 2008 r. Okazało się, że polscy nauczyciele są stosunkowo dobrze wykształceni. – Odsetek dokształcających się nauczycieli jak i liczba dni, które przeznaczają na kształcenie zawodowe były powyżej średniej dla tego badania – mówi prof. Piwowarski. – Były to odpowiednio 90 proc. i 29 dni w roku. Są ambitni jeśli chodzi o doskonalenie zawodowe, ale nie zawsze znajdują odpowiednią dla siebie ofertę. Taki problem ma aż 39 proc. nauczycieli z naszego kraju.

ikonka_linkWięcej o badaniu